Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Tuesday, May 5, 2009

Hati-HATI !


Hanya isteri sahaja benar-benar kenal suami. Apa yang orang lain nampak suaminya diluar tak Justify Fullsama sepertimana ia nampak di rumah. Suami diluar baik lagi sufi. Berani lagi gagah. Berkepimpinan lagi berkeyakinan. Tapi sampai di rumah; sifat sebenar.....hanya isteri yang lebih tahu. Ini kerana si isteri sama ’bergelumang’, ’berendam’, ’menyelam’ dalam perjalanan serta perkongsian hidup bersama.

Oleh yang demikian kita yang bukan isteri berhati-hati dalam membuat nilaian terhadap suami mereka ini. Terutama nilaian ini kita ingin hebahkan. Adalah lebih baik kita, risik-risikkan khabar dari isteri mereka.

Oleh itu, berhati-hati juga bagi mereka yang bersependapat dengan Feisal Tehrani (FT) melalui post ’Mat Sabu jangan tarik diri’ dalam blog beliau. FT bukan ’isteri’ dalam parti itu. Samada ’isteri’ pertama, kedua atau ke seterusnya. FT tak layak sama sekali memberi komen sebegitu.

Sekiranya ’isteri-isteri’ di peringkat cawangan mahupun kawasan-kawasan tertentu ditanya, pasti mereka menolak dua nama yang FT sebut iaitu Mat Sabu dan Hassan Ali. Ganas, rakus, bersemangat, berani dan kuat bagi ’isteri-isteri’ ini tidak cukup. Kerana ini belum cukup menjaminkan kebahagian serta mencerminkan keikhlasan dan kebijaksanaan. Pasti ianya perlu ilmu. Ilmu yang ditadah dari Murabbi serta mendapat pengiktirafan. Kerana dengan ilmu pastinya keganasan, kerakusan, semangat, keberanian dan kekuatan tadi ada seninya.
Bukan setakat ilmu dari pembacaan, pemerhatian dan penilaian.

Oleh itu orang yang berilmu dipanggil ulama’.

Namun ulama’ juga terbahagi dalam pelbagai peringkat. Ada ulama’ yang hanya seronok dengan ilmu dan kitab-kitabnya sahaja. Ada pula yang ilmu sedikit tapi cakap banyak hingga menyalahi fakta ilmu.
Sebaiknya ulama’ yang ada fikrah Harakah (gerakan) Islamiyyah. Ilmu yang ada disebarkan atas tujuan mendidik diri dan umat. Serta menggerakkan umat untuk taat pada Ilahi. Seterusnya berjuang menegakkan Haq membenteras Bathil; dengan nyawa sebagai gadai gantinya (contoh: Allahyarham Ust Fadhil Noor). Maka, ’isteri-isteri’ di bawah oraganisasi ’isteri-isteri solehah’ perlukan ’suami’ yang tetap ulama terutama ulama begini. Tidak pada ’suami’ yang hanya ganas, rakus, bersemangat, berani dan kuat.

Wallahualam.

* Rasulullah ada sebut bahawa ulama pewaris para nabi....tapi tak pula disebut Sazli Ansari atau Faisal Tehrani........... (HATI-HATI dalam menyelar ulama’)

No comments: