Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Wednesday, April 7, 2010

dari BUMI ke MARIKH


Pada Ahad lepas sekitar jam 4pm saya didatangi pesanan ringkas (sms) yang tertulis

"Salam ustaz, saya B ibu A. Ustaz minta tolong perhatikan di asrama muslimat. Suami saya ada memberitahu setiap kali terima panggilan dr A, anak saya menangis kerana d buli rakan d asrama. Kumpulan yang sama terus membuli A. Sedih hati saya bila jauh dan mendapat khabar berita anak saya asyik kena buli. Setiap kali saya ke sana pelajar begitu sopan, memberi salam dan bersalaman. Tapi bila khabar yg saya terima anak saya terus d buli oleh kumpulan yang sama, saya sungguh kesal atas apa yang berlaku. Niat dan tujuan saya menghantar anak ke sana utk merubah tingkah laku A. A perlukan waktu dan dia perlukan rakan juga utk membantu. Tapi jika rakan terus membuli A bagaimana A akan berubah. Saya amat berharap pelajar d sana dapat bergaul baik, memberi sokongan dan kerjasama utk A berubah. Balik cuti hari tu, A tak tinggal solat. Saya masih d luar negara, harap ustaz dapat membantu. TK."

kemudian saya terus 'forward' kan sms ini kepada muraqibah (warden pelajar muslimat).

Sepengetahuan saya bukan kali pertama ibu ini menyatakan bahawa anaknya dibuli. Serta muraqibah juga telah membuat penelitian atas aduan tersebut.

Beberapa hari selepas saya 'forward' kan sms tersebut saya bertanya semula kepada muraqibah yang diberi tanggungjawab.
" Macam mana muraqibah, ada kesahihan pada sms yang saya 'forward' kan tempoh hari?."

" Ustaz, A pelajar yang datang dari keluarga mewah. Di rumahnya ada dua pembantu rumah. Semua keperluannya dari hujung rambut hingga hujung kuku di urus 'maid'," muraqibah memulakan penerangan.

Beberapa saat kemudian dia menyambung lagi."Dia kekok untuk membasuh baju, melipat kain baju bahkan tak mampu untuk menjaga barang keperluannya. Apatah lagi ustaz sekiranya disuruh membuat kerja-kerja usrah seperti menyapu asrama, sampah sarap, membersih kawasan sekitar asrama mengelap dewan makan dan membasuh tandas oleh ketua-ketua usrah dan ketua lujnah. Dia merasakan tersangat asing serta seperti didera lah ustaz!."

Dari penerangan muraqibah tersebut barulah saya faham. A mengalami 'culture shock'. Umpama dia yang dari bumi tiba-tiba dipindahkan ke marikh. Dari semua kehidupan dirumah yang semuanya mewah, selesa, lenang, diselenggara dan bebas kepada kehidupan di Maahad yang serba dhaif, sendiri dan konkong. Maka keluar lah istilah buli dalam fikiran si anak apabila ditugaskan melaksanakan kerja-kerja yang dianggap jijik yang mana layak dikerjakan oleh wanita indonesia yang bergelar 'maid' sahaja.

Sama sekali bukan salah anak tetapi adalah pembiasaan yang telah diberikan kepada anak. Bagi mereka kerja-kerja usrah yang merupakan aktiviti didikan rohani untuk merendahkan hati serta melentur ego hanyalah merupakan perlakuan penderaan fizikal yang membosankan.

Oleh yang demikian, setinggi everest sekalipun harta kita, semewah mana pun sekali kehidupan kita. Latihlah anak-anak dengan kedhaifan hidup. Kerana dengan kedhaifan hidup anak akan pelajari mengurus diri dan harta. Dan yang penting lagi mampu menilai rahmat Allah.

Walaupun kita punyai 100 orang 'maid' dirumah. Pastikan ini sama sekali tidak menjadi faktor untuk anak tidak kenal penyapu, mop, kain buruk, berus tandas dan sabun. Kerana ia bukan sahaja membentuk jati diri malahan menyemai kesuburan hati.


Wallahualam!

1 comment:

nordee said...

sangat setuju...kat sekolah harian biasa ni pun ada ibu bapa yang komplen..bila anak- ditugaskan mengelap tingkap..sapu sampah..sebab kat rumah maid yg buat benda tu..akibatnya..mmm