Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Wednesday, April 14, 2010

Bukan kerana gagal tapi SIKAP


"Assalamualaikum ustaz, saya puan Zana, emak Amin," panggilan telefon menyentak lamunan saya yang sedang berehat di rumah.

"Ya! apa yang mampu saya bantu puan?" balas saya ringkas.

"Begini ustaz; Amin anak lelaki tunggal saya. Saya beri penuh kasih-sayang padanya menyebabkan dia bebas dan terbiar dari bimbingan agama. Akademiknya juga lemah. Tapi alhamdulillah, setelah saya masukkan dia ke Ansar. Dia banyak berubah. Saya sangat berpuas hati dengan perubahan dan pencapaian akademiknya. Lebih-lebih lagi keputusannya SPM yang keluar baru ni memuaskan hati saya" jawap ibu tersebut dengan nada puas.

Belum sempat saya menyeletuk ibu itu terus menyambung percakapannya. "Bila saya berpuashati dengan perubahan Amin, saya masukkan pula adikknya Nuriah. Nuriah tak pernah belajar walaupun tadika ustaz. Tapi alhamdulillah ustaz, saya tetap berpuashati natijah yang berlaku pada Nuriah."

"Pada awalnya saya hanya mengharapkan anak-anak saya hanya cukup sekiranya mereka tahu solat dan hal-hal asas fardhu ain. Tapi ternyata mereka dapat lebih dari itu". Ibu itu melansungkan isi hatinya.
Selepas beberapa saat dia terus menyambung. "Kemudian tahun ini saya masukkan anak saudara saya pula ustaz....Amran. Situasi dia lebih teruk ustaz. Balik sahaja dari sekolah dia terus sahaja lempar beg dan nguyub entah kemana. Malam baru balik.....tapi sejak 4 bulan masukAnsar nampak dia sedikit berubah ustaz."

Saya terus menjadi pendengar setia tanpa menganggu luahannya.

"Semalam dia telefon sambil menangis-nangis ustaz. Dia kata malu sebab kena turun kelas. Dipindahkan ke kelas budak yang lebih muda dari dia. Minta ustaz usahakan sesuatu lah. Kesian dia ustaz. Dia memang kurang pandai sebelum ni lagi," lafaz puan Zana sedikit merayu.

Barulah satu dapat tangkap tujuan sebenar puan Zana. Hati kecil saya baru sahaja digeletek dengan cerita-cerita puan Zana tadi, "boleh 'tape' jadikan cerita testimoni ni!". Namun ada murad yang lebih khusus.
Masih teriang-iang ditelinga saya keputusan Majlis Syura Guru sebulan lepas. Sepakat semuanya bahawa setiap murid yang gagal akan diturunkan kelas. Kemudian telah ditekankan mengenai tindakan itu dalam mesyuarat PIBG. Terdahulu daripada itu juga telah diumumkan kepada semua murid semasa minggu orientasi Maahad.
Saya tersenyum sendiri. Terbayang wajah-wajah anak-anak didik yang didenda Sabtu lepas. Bermandi hujan bersama mereka sambil memerhatikan mereka mencabut rumput di Dataran Al-Ansar (padang perhimpunan Maahad). Simbahan yang selama sejam itu masih lagi dirasakan.

"Sebenarnya puan, anak ini bukan sahaja di turunkan kelas malah mereka telah didenda mencabut rumput dalam hujan pada Sabtu lepas. Saya juga turut mandi hujan bersama". Saya berhenti seketika menunggu respon ibu tersebut.

Sedari dia sedang mendengar dengan tenang saya terus menyambung. "Apa yang kami lakukan ini bukanlah kerana markah gagal tetapi adalah penderaan pada sikap yang menyebabkan gagal".
"Kerana apa yang kami perhatikan sesetengah pelajar megembil enteng dengan peperiksaan baru-baru ini. Lansung tidak terpanggil dengan suasana 'study' yang disemarakkan oleh guru-guru......... jadi kalau benar Amran telefon nangis-nangis tu, petanda baiklah puan", usik saya dengan nada sikit ceria.

"Ya ustaz, kenapa", ibu itu seperti konfius.

"Ertinya puan sudah ada kesedaran dihatinya. Hanya tinggal untuk diarahkan sahaja", terang saya dengan nada yakin.

"Jadi sekiranya selepas ini dia telefon nangis-nangis lagi, puan katakan sahaja.......ini adalah cabaran untuk dia...........yakinlah puan kami sedaya upaya merancang serta melaksanakan yang terbaik untuk anak-anak disini. Kerana kami yakin tiada seorang pun anak-anak yang masuk di sini yang dikurniakan oleh Allah bersamanya kebodohan. Semua ini bergantung pada sikap mereka. Dan sikap inilah yang kami berusaha untuk ubah", saya menerang tanpa waham.

"Puan doakan sahaja dia sentiasa, insyaallah dia berjaya".





Wallahualam!

No comments: