Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Monday, August 10, 2009

Apakah ada Hikmah dalam Tarbiyah & Didikan?


Saya tertarik apabila menonton sebuah filem Indonesia yang bertajuk 'Perempuan Berkalung Sorban (serban)' melalui Youtube.com. [klik di sini untuk menonton].



Filem ini mengisahkan pengorbanan dalam usaha membawa pembaharuan dalam sistem pendidikan Islam konservatif. Seorang perempuan, anak kyai Salafiah sekaligus seorang ibu dan isteri. Anissa (Revalina S. Temat), seorang perempuan dengan pendirian kuat dan cerdas. Anissa hidup dalam lingkungan keluarga kyai di pesantren Salafiah putri Al Huda, Jawa Timur yang konservatif. Baginya ilmu sejati dan benar hanyalah Al-Quran, Hadith dan Sunnah. Buku moden dianggap menyimpang. Dalam pesantren Salafiah putri Al Huda diajarkan bagaimana menjadi seorang perempuan muslim dimana pelajaran itu membuat Anissa beranggapan bahwa Islam membela laki-laki, perempuan sangat lemah dan tidak seimbang. Tapi protes Anissa selalu dianggap rengekan anak kecil. Hanya Khudori (Oka Antara), paman dari pihak Ibu, yang selalu menemani Anissa. Menghiburnya sekaligus menyajikan dunia yang lain bagi Anissa. Diam-diam Anissa menaruh hati kepada Khudori. Tapi cinta itu tidak terbalas karena Khudori menyadari dirinya masih ada hubungan dekat dengan keluarga Kyai Hanan (Joshua Pandelaky), sekalipun bukan sedarah. Hal itu membuat Khudori selalu mencuba membunuh cintanya. Sampai akhirnya Khudori melanjutkan sekolah ke Cairo. Secara diam-diam Anissa mendaftarkan kuliah ke Jogja dan diterima, tapi Kyai Hanan tidak mengizinkan, dengan alasan boleh menimbulkan fitnah, ketika seorang perempuan belum menikah berada sendirian jauh dari orang tua. Anissa merengek dan protes dengan alasan ayahnya. Akhirnya Anissa dinikahkan dengan Samsudin (Reza Rahadian), seorang anak Kyai dari pesantren Salaf terbesar di Jawa Timur. Sekalipun hati Anissa memberontak, tapi pernikahan itu dilangsungkan juga. Kemudian Samsudin menikah pula dengan Kalsum (Francine Roosenda). Harapan untuk menjadi perempuan muslimah yang sejati bagi Anissa runtuh seketika. Dalam perjalanan kesusahanya itu, Anissa dipertemukan lagi dengan Khudori. Keduanya masih sama-sama mencintai... Apakah cinta Anissa dan Khudori berakhir di pernikahan? Bagaimana hubungan Anissa dan kedua orang tuanya dan Samsudin suaminya? Apakah Anissa dapat menjadi muslimah seperti yang diinginkan orang tuanya? Pemain: Revalina S. Temat, Joshua Pandelaki, Widyawati, Oka Antara, Reza Rahadian, Ida Leman, Tika Putri .
Filem ini mengesahkan mengenai satu usaha pembaharuan budaya yang ingin dibawa oleh seorang anak gadis bernama Anissa di Pasantren (pondok menuntut ilmu) Al Huda yang juga merupakan milik bapanya. Apa yang diperjuangkan oleh Anissa ialah kebebasan sebagai seorang wanita samada dari segi ilmu mahupun hak.


Mungkin secara penafsiran selapis, sesetengah pihak akan beranggapan bahawa filem ini sengaja dibikin atas tujuan untuk memburukkan institusi pendidikan Islam yang tulen terutama sistem pendidikan pondok atau maahad yang berasaskan tarbiyah islami tulen.





Tetapi dari pandangan saya sebagai Mudir/Pengetua Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar seterusnya merangkap Pengerusi Yayasan Al Ansar. Menafsir filem ini dari lapisan yang berlainan. Terutama apabila dinilai melalui tanggungjawab dalam mendidik anak-anak serta anak-anak didik di Maahad Al Ansar




1. Hal ini kerana saya perlu terima kenyataan bahawa saya juga punyai anak-anak yang perlu ditarbiyah dan didik serta pada masa yang sama perlu diraikan 'kebebasan' dan hak anak-anak.

2. Saya punyai ribuan anak-anak didik yang telah dan insyallah akan ditarbiyah. Di mana sebarang kesilapan dan pentarbiyahan bukan sahaja akan diri mereka akan terpesong malah generasi di bawah didikan mereka juga akan turut serta.

3. Saya perlu ambil ikhtibar atas 'post' DERHAKA 1, DERHAKA 2, DERHAKA 3, DERHAKA 4. (klik pada tajuk jika belum membaca) yang saya tuliskan sebelum ini. Kerana penderhakaan / pengkhianatan itu bermula pada diri kita dahulu sebelum orang lain mengkhianati kita.



Positif dari filem:

1. Dalam mendidik sememangnya kita iginkan anak atau anak didik tadi terbentuk mengikut acuan kita. Tetapi kekadang kita terlupa bahawa acuan yang kita bawa itu sebenarnya adalah acuan yang hanya lebih dari pemahaman adat dan tidak mengikut saluran Islam secara syumul. Terutama dalam pendidikan Islam adakalanya kita tertukar antara tuntutan syariat dengan fahaman adat bangsa. Akibatnya kita mencari helah syariat untuk menghalalkan fahaman adat bangsa tersebut. Ini bukan sahaja akan menimbulkan kekeliruan bahkan akan mengkucar-kacirkan pendidikan Islam yang tulen. Lebih teruk lagi jiwa anak; kanak-kanak atau remaja yang inginkan kebebasan akan memberontak dan terus meletakkan beban penghalang kepada ISLAM.

2. Antara perkara terpenting sebagai ibubapa mahupun pendidik ialah kita mesti mampu bersedia meraikan anak-anak/anak didik kita. Seperti mana yang pernah saya tuliskan dalam 'post' terdahulu 'Raikanlah Anak-anak Kita'. Sememangnya sebagai orang yang lebih tua lebih-lebih lagi jika bergelar muraqib (guru). Kita akan merasakan bahawa kita lebih dahulu atau lebih banyak makan garam, nasi, cili, cuka, gula atau apa saja berbanding mereka. Mungkin juga pengalaman kita sudah luas melangit. Tetapi apa yang kita perlu renungkan serta fahami bahawa apa yang ada dalam hati, minda dan perasaan kita tidak sama, sama sekali dengan apa yang ada dalam hati, minda dan perasaan mereka.
Contohnya: a) Kita melihat televisyen sebagai sumber mendapat maklumat tetapi anak-anak akan melihat ianya sebagai saluran mendapat hiburan.
b) Begitu juga apabila kita menonton filem ini, anak-anak akan mengambilnya sebagai halwa mata dan menilai secara selapis. Mungkin apa yang mereka dapat ialah mengenai keburukan sistem pendidikan Islam tulen yang ditonjolkan secara lansung lalu mengaburi hati mereka akan tersirat yang mampu dilihat secara positif.

Oleh yang demikian sewajibnya kita tidak hipokirit dan perlu menerima kenyataan bahawa kita juga pernah berada ditempat mereka suatu ketika dahulu.




3. Keikhlasan adalah perkara yang paling utama dalam mentarbiyah serta mendidik. Niat perlu dubulatkan hanya semata-mata kerana tugas sebagai Khalifah Allah. Bukan takut malu dengan masyarakat, menjaga nama atau apa alasan kedunian sekalipun.


Kesimpulan

Mendidik secara Pendidikan Islam yang Tulen dan Holistik adalah satu KEWAJIBAN. Pemesongannya dengan fahaman adat serta digarapi dengan sikap Hipokrit Diri bukan sahaja akan memburukkan nama Pendidikan Islam itu sendiri bahkan mampu menhancur kehidupan generasi yang dididik.


Wallahualam.

No comments: