Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Monday, January 4, 2010

DERHAKA (2)

............................bersambung dari DERHAKA (1)

Oleh yang demikian adalah penting bagi seseorang yang beristikharah berpegang teguh atas petunjuk Allah.


aaahaaaaa.........selepas kedua-dua pihak dah terima, apa pulak ceritanya.

Adat 1: Mula bertunang
Upacara bertunang macam keluarga orang senang-lenang. Apa yang lebih penting dalam proses bertunang. Bawa keluar, pergi mari dengan anak dara orang cukup main senang. Tak kira pagi, petang, siang atau malam. Bantai sama saja tak ada ’rules’ atau peraturan. Lupa pesan Rasulullah ’La takrabu zina’ (jangan mendekati zina). [Rasulullah tak sebut jangan berzina, sebab bila dah berlaku zina tak boleh buat apa; tetapi mendekati apa jua bentuk perkara yang mendekatkan dengan zina adalah lebih utama dilarang]. Keluar ’dating’ konon. Tengok wayang, duduk ditaman, makan malam berdua bersama.

Adat 2: Upacara Perkahwinan
Upacara punya sakan. Bergolok bergadai hinggakan pinjam meminjam. Alasan ’ Kahwin seumur hidup sekali’. Hai! ini apa nak jadi. Bersanding, menepung tawar, mandi bunga, karaoke dan sesetengah tempat berjoget lambak serta macam-macam lagi. Ditambah lagi dengan percampuran antara lelaki dan perempuan, dara dan bujang.
Tidakkah terfikir upacara perkahwinan ini adalah ibadat, bukannya adat. Perlu dilaksanakan pernuh terhormat untuk mendapat berkat. Bukan tujuan utama untuk bersuka ria tetapi bagi mendapat redhaNya. Hal ini belum disentuh lagi mengenai keadilan wali dan juga saksi-saksi.

Cukup untuk dirumus Adat 1 dan Adat 2. Inilah penderhakaan yang diwarisi terun-temurun. Kononnya warisan nenek moyang. Perlu dikekalkan untuk menjaga seni agar tidak lopang. Sedarkah bahawa inilah salah satu dari fahaman sonsang. Sonsang dari segi kepercayaan, perlakuan waimah amalan.

Dari segi syara’ proses diatas disebut sebagai Baitul Muslim. Diibaratkan sepertimana mendirikan Masjid. Malahan peningkatan martabat muslim kearah mukmin. Iaitu urusan dijalankan atas keimanan kepada Allah. Samada pertunangan, pernikahan, hantaran serta perkahwinan. Semuanya dibenarkan atas landasan ketakwaan. Malang bagi sesiapa yang tidak dapat melihat ini sebagai kehalusan serta kecantikan Islam. Cantik dan halus sebagai menghentikan penderhakaan jahiliah yang dituruti sejak zaman mula lagi; terhadap zuriat yang bakal bergenerasi.

Mungkin ini semua ramai yang pandang remeh. Waimah ada yang kata ” Tak apa! nanti kita taubat lah”. Sedari dan fahamilah. Ini bukan masalah taubat. Tapi pengekalan warisan penderhakaan dari generasi ke generasi. Adakah kita terus sanggup meneruskan penderhakaan ini. Kerana perlu diingat pederhakaan yang terbesar ialah pederhakaan terhadap Allah.

Penderhakaan inilah zuriat kita menjadi rosak, punah-ranah. Allah bukakan segala permasalahannya sekarang. Akibat dari tiada keberkatan dalam mencari pasangan. Tiada keberkatan dalam pertunangan. Tiada keberkatan dalam upacara perkahwinan.

Mana mungkin proses yang tak mengikut syariat bisa menghasilkan zuriat yang taat serta patuh pada Allah tuhan yang memiliki serta menguasai alam sejagat.

bersambung.................

1 comment:

Unknown said...

Ustaz beriman kpda Allah melebehi dari kami semua yang jahil ini. Tapi ustaz saya nak bertanya kpda Ustaz adakah benar2 briman kpda Allah. Sila ustaz trjemahkn ayat 8 dlm surat Albakaroh, dan minta Ustaz huraikn or tafsikn or apa2je kepada saya d zhol9_zkn@yahoo.com.my