Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Monday, January 4, 2010

DERHAKA (1)


alaaaaaaahaii….macam cerita melayu lama pulak..tapi itulah hakikatnya. Bukan kisah Hang Jebat sahaja yang dikatakan derhaka pada Sultan. Namun Nizar pun dikatakan buat benda yang sama. Dengan cara yang lebih terhormat sebagai kata ‘Sembah Derhaka’. Mungkin inilah agaknya yang Hang Jebat nak sebut. Tapi masa tu mungkin tak terfikir lagi agaknya.
Kalau disebut derhaka pada masyarakat Melayu, ramai yang rujuk pada raja atau ibu. Begitulah berlakunya pada Si Tanggang derhaka pada ibunya sehingga dengan takdir mengikut ceritanya bertukar mejadi batu.
Alkisah begitulah mengenai derhaka; dikatakan,
rakyat derhaka pada raja………………..
anak derhaka pada ibu atau bapa……….

Mari kita lihat secara ’ reverse physicology’. Mungkinkah pihak yang dikatakan perlu dihormati terlebih dahulu derhaka pada pihak bawahnya.

Dalam kes Sultan Melaka (rujukan dari filem Melayu). Hang Jebat menderhaka setelah mana Sultan sendiri terlebih dahulu bertindak tanpa usul periksa. Menyebabkan Jebat ’derhaka’ menuntut bela. Pembelaan keadilan mengikut justifikasi Jebat.

Bukan untuk diperdebatkan soal Sultan dan Jebat. Sekadar penjanaan minda pada topik. Boleh atau tidak kita terima Sultan Melaka pada masa itu terlebih dahulu derhaka pada rakyatnya sebelum Jebat bertindak. Dalam kata lain Jebat yang merupakan hulubalang Melaka serta dilantik sebagai Laksamana Melaka mengganti Hang Tuah pada masa itu. Yang sememangnya telah lama taat dan patuh terhadap sultan. Tidak akan menderhaka kepada sultan sekiranya sultan terlebih dahulu memulakan persengketaan.

...............Itu halnya, bagaimana yang dikatakan ’hamba rakyat’ pada masa itu menderhaka kepada rajanya.

Bagaimana pula jika kita suluh pada institusi keluarga. Selalu diperkata anak derhaka kepada ibubapa. Anak berkata kasar, mengherdik malah sehingga ada yang menendang, mehinjak serta membunuh ibubapa mereka.
Persoalan yang dilontarkan, sebelum anak ini wujud ke atas muka bumi Allah ini. Siapakah penyebab kehadiran mereka. Bukankah bapa dan ibu.
Jika diselak kembali, perlakuan serta pengibadahan ibubapa ketika zaman bujang mereka menjurus kepada pembentukan anak yang soleh.....atau.. Sekiranya tidak!. Sudah atau belum ibubapa menginsafi perkara yang telah berlalu ini.
Dalam proses mencari suri pula; adakah si bapa pernah terfikir bakal zuriat yang bakal lahir. Atau ukuran hanya pada paras rupa, kaya, pangkat, manja atauuuuuu seksinya. Begitu juga pada si ibu. Cukupkah si ibu memilih jejaka teman hidupnya hanya sekadar handsome, macho, berjawatan, berkedudukan, bekereta besar atau hanya sebab cinta semata-mata. Tidakkah dalam hal ini Allah didahululakan. Bermunajat- beristikharah mohon petunjuk dari Allah. Malangnya ada yang ’sangkut’ melalui proses ini. Buat istikharah, tetapi seperti nak mengajar Allah. Sudah ada pilihan hati, hasil dari cinta yang bersemi. Cara istikharah seperti kita nak kata pada Allah ” Ya Allah aku amat cinta pada mamat atau minah ini, maka jodohkanlah kami”.
Tujuan apa kita beristikharah?. Untuk mendapat pedoman dan petunjuk yang terbaik dari Allah bukan. Tidak sama sekali untuk mengajar Allah untuk menerima pilihan yang sudah sedia ada. Oleh yang demikian, sebaiknya serah secara bulat pada Allah Yang Maha Arif lagi Mengetahui. Kosongkan minda kosongkan hati. ” Tiada siapa yang bertakhta dihati, aku serahkan kepada Mu jodoh ini”.
Namun kedegilan mengatasi segalanya. Allah tunjukkan kita Dolah atau Piah. Tetapi disebabkan kita telah lama bermadu kasih dengan Mamat atau Minah. Maka petunjuk Allah kita buat tak kisah.

’Kita perlu ingat Siapa kita dan Siapa Allah’, ’Siapa kita untuk menidakkan petunjuk (jawapan) dari Allah selepas kita terhegeh-hegeh memohon pertolongan pertunjuk dariNya’


bersambung.................

2 comments:

naim said...

Bagus. Kupasan yang menyentuh otak yang berkarat ni. Terima kasih. Harp tidak berhenti menulis.. Ingin juga saya kenali diri tuan lebih dekat...

Anonymous said...

ulasan yang berguna untuk dibaca.