Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Monday, January 4, 2010

DERHAKA (4)

............sambungan dari DERHAKA (3)


Anak-anak adalah hasil dari acuan yang dibentuk oleh ibubapa. Kerana anak-anak yang lahir tak mengerti apa-apa. Kecuali dengan kebiasaan, asuhan dan didikan awal dari ibubapa. Jika kebiasaannya tv maka ’cartoon’lah jadinya, siti nuhaliza lah gayanya, spongebob lah sikapnya, malaysian idol lah idolanya. Apabila remaja pula black metal, pengkid, skinhead, rempit dan bermacam lagi menjadi ikutan cara hidup mereka.

Inilah kesan dari PENDERHAKAAN ibubapa terhadap anak-anak (seperti yang ditulis dari tajuk terdahulu, DERHAKA 1, 2 dan 3). Akhirnya Allah tunjuk serta hamparkan kepada keduanya. Hancurlah hati berkecailah jiwa. Namun tiada apa yang mampu terucap dengan kata-kata maupun kalam untuk berbicara. Zuriat yang disayangi, keganasannya sukar untuk ditangani. Hanya diiringi tangisan air mata ibubapa yang terlebih dahului MENDERHAKAi.

Sejurusnya perlu diingat, Allah itu mampu mengatasi segalanya. Sekiranya Allah ingin sesuatunya terjadi maka ia terjadi (sepertimana disebut dalam ayat kedua terakhir surah Yasin). Muslim turut mempunyai senjata mukmin untuk berdoa.

Pasti apa yang lebih penting sebelum itu HENTIKAN PENDERHAKAN !.

Bertaubat dan beristighfarlah; atas kesalahan dan ketelanjuran zaman jahiliah. Dengan bulat untuk tutup terus dari sanggar kehidupan. Insyallah! yakinlah Allah mendengar rintihan dan rayuan.


Wallahualam..........

[ dari pengalaman SA (sazli ansari) mengendalikan Maahad Tarbiyah Islamiyah Al-Ansar. Terdapat 5% pelajar yang datang ialah pelajar bermasalah. Tetapi alhamdulillah lebih kurang 14 hari hampir 360darjah mereka mampu berubah. Tetapi perubahan ini sukar diikut oleh ibubapa yang masih seronok dengan CANDU Penderhakaan]

No comments: