Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Monday, January 25, 2010

Musafir Sahabat

Setelah 3 minggu berturut-turut tiada di rumah bersama keluarga. Kesempatan hari Ahad (8 Safar 1431H - 24 Jan 2010) diambil untuk menggembirakan anak. Kebetulan abang kandung bersama anak-anaknya bertandang ke rumah.
Tepat jam 9.20am setibanya di rumah sebaik menyelesaikan 3 program sejak Sabtu jam 8am lagi, mereka sekeluarga turut sampai sehala dengan aku. Hasil perbincangan adhoc kami bertolak ke Bagan Lalang yang terletak lebih kurang 40km dari rumah ku. Setelah lebih kurang 3 jam anak-anak puas bermain pantai serta solat zohor dan menikmati makan tengahari. Kami masing-masing menyusuri semula ke pemukiman.
"Assalamualaikum ustaz, ustaz ada dimana?" suara salah seorang yang sentiasa ada dalam ingatanku menombosi laluan gelombang telefon bimbit ku.
"Waalaikumussalam, masayallah ustaz. Ana ada di Sepang, bawa anak keluar berjalan. Ustaz di mana sekarang?" tanyaku pada Ustaz Abdul Majid sahabat ku yang merupakan Mudir Maahad Tarbiyah Islamiyah Derang, Pokok Sena, Kedah.
"Ana di Behrang dalam perjalanan ke Sepang lah ni. Ana naik flight jam 10pm untuk ke Syiria. Ziarah anak-anak kat sana."
"Tak pa ustaz, sampai sahaja di KL nanti ustaz call ana semula. Ustaz mesti singgah dan rehat di rumah ana dulu. Berapa ramai anak ustaz yang ada kat sana." Tanyaku menyambung perbualan.
"Tak ramai ustaz, 58 orang sahaja. OK ustaz, assalamualaikum."
"Waalaikumussalam!."
Begitulah beruntungnya seorang murabbi. Walaupun anak kandung hanya 10 orang tetapi anak didik ramai tak terkira. Sayang kepada anak kandung dan anak didik boleh dikatakan hampir sama. Seronok bila melihat anak didik berjaya. Terutama ilmu yang dibawanya membawa jalan ke alam abadi. Mungkin tak kaya berjuta ringgit. Tapi insyallah bahagia disisiNya.
(sahabat-sahabat dari Maahad Tarbiyah Islamiyah Derang berehat sebentar sementara menunggu jam 7pm)
Tepat jam 5.15pm Ustaz Majid bersama rombongannya seramai 4 orang termasuk Ustaz Abu Khir sampai di Pagar rumah. Setelah solat Asar berjamaah kami berjamu hasil masakan isteri tersayang. Kemudian masa berbaki dimanfaatkan untuk bertanya khabar serta berbincang isu-isu terkini serta masalah agama. Jam 7pm rombongan bertolak ke LCCT sebagai persediaan untuk check in barang-barang. Aku menyusul lewat sedikit selepas solat maghrib.
Alhamdulillah aku dapat berjumpa semula mereka di sana serta mengembirakan hati sahabat sehingga ke pintu pelepasan antarabangsa LCCT.(sempat bergambar dengan Ustaz Majid bersama sahabatnya sebelum masuk ke pintu pelepasan antarabangsa LCCT)

No comments: