Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Thursday, March 4, 2010

SELESA!.................PENYAKIT sebenar REMAJA

Saya kerap ditanya mengapa remaja kini tidak mempunyai jati diri seperti mana remaja-remaja ketika sekitar tahun 70 - 80an. Yang terbaru saya ditanya oleh Exco Pendidikan, Pendidkan Tinggi Dan Modal Insan Kerajaan Negeri Selangor; YB Dr Hjh Halimah Ali. Dalam satu program yang diadakan di Maahad ketika beliau melawat sekitar kawasan Maahad.

"Apakah dengan infrastuktur yang berkeadaan agak 'daif' begini boleh menjamin kecermelangan pelajar?." Soalan ini beliau ajukan setelah beliau melawat 3/4 kawasan Maahad iaitu ketika beliau sedang menziarahi asrama pelajar muslimin. Kemudian ada sampukan nakal "sepatutnya Dr kita patut sediakan katil untuk mereka dan apa salahnya kita bekalkan 'aircond'." Suara mengusik itu seperti berkeyakinan bahawa dengan infra yang sangat selesa seperti itu pelajar akan cemerlang.

Eksperesi awal, saya hanya melontarkan senyuman dari pertanmyaan dan usikan itu. Ini kerana soalan ini telah saya terima seawalnya dari hampir semua ibubapa serta pelawat-pelawat yang datang berkunjung.

"YB, di sini kami mengubati penyakit sebenar remaja. Penyakit sebenarnya remaja ialah benda yang kita terlepas pandang dan sangat mudah; iaitu SELESA atau 'comfort zone'. Baik mereka datang dari keluarga susah, lebih-lebih lagi dari keluarga berada." Saya meyakinkan dengan tegas.

"Bagi yang datang dari keluarga miskin, mereka memanipulasikan situasi negara yang 'aman' serta disokong dengan nilai materialistik dari pendidikan sekular, cara hidup rakan-rakan yang berada dan gaya hidup setempat. Mereka memaksa situasi tersebut suoaya turut memihak kepada mereka dengan paksaan tersebut dipindahkan kepada ibubapa dan adik beradik yang sudah bekerja. Dan ada pula yang memilih jalan gelap iaitu dengan cara mencuri, menyamun dan sebagainya." Saya meneruskan penerangan yang kerap saya ulang terutama kepada ibu bapa-ibu bapa baru.

"Manakala yang datang dari keluarga berada, menghirup peluang tersebut semaksimum mungkin. Apa yang diinginkan dituruti. Sehinggakan diri dan keperluannya pun diuruskan oleh orang yang bergelar pembantu rumah. Kemewahan menyulubungi hidup menyebabkan mereka buta serta tuli sama sekali dengan kesusahan," sambung saya.

"Sebab SELESA dengan kenewahan atau mengejar keSELESAan inilah, remaja semakin rosak dan rapuh."

"Tapi apabila sampai saja di sini (Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar). Kehidupan mereka berubah. Seperti berpindah dari planet Bumi ke Marikh. Jika sebelum ini baju mereka di basuh oleh ibu atau orang gaji, makan enak serta terhidang dengan set yang mahal dan cantik, tidur dengan tilam yang empuk serta bilik yang indah dan ditemani 24jam dengan 'handphone', 'playstation', 'shoping complex', 'cyber cafe' serta ada yang pergi lebih jauh sampai ke 'night club', karaoke, dangdut dan sebagainya. Pendek kata semuanya SELESA atau dicipta SELESA."

"Tetapi apabila sampai disini (Maahad) semuanya terbalik dunia. Makan pun gunakan bekas yang saiznya 4 kali ganda berbanding pinggan biasa. Berkongsi pula 5 orang satu dulang. "Jijik', 'cemar', 'kotor' atau apa saja alasan; akhirnya tuntutan perut terpaksa juga dipenuhi. Tidak lagi mandi disirami 'shower' dalam bilik tertutup. Yang ada hanyalah kolah yang boleh meremdamkan 100 orang pelajar. Keseluruhan keperluan hidup adalah 'dhaif' dan bersederhana."

"Alhamdulillah, dengan cara hidup susah dan bersederhana ini, remaja mula mengubah fokus. Kamus SELESA yang tertumpu pada hiburan dan kepuasan nafsu sedikit demi sedikit terhakis. Fokus mula tertumpu pada perubahan SIKAP dan AKHLAK. Yang seterusnya dua perkara ini memandu kepada kecermelangan pelajaran." Saya mengakhiri penerangan dengan penuh rasa kesyukuran kepada Ilahi terhadap hasil yang terserlah pada anak-anak di Maahad Al Ansar.

Wallahualam !

No comments: