Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Tuesday, July 21, 2009

Telatah 27 Rejab

Alhamdulillah..........sejak hari Ahad lagi; aku lontarkan idea kepada isteri dan anak-anak agar berpuasa pada keesokkan harinya. Ini satu usaha sebagai menyambut pemergiannya bulan Rejab. Syukur....idea aku disambut baik oleh isteri dan anak-anak.
Terutama Muhammad Muzakkir (6 tahun - anak keempatku). Dia sangat menyambut baik cadangan ni. Apa tidaknya, dia baru saja 'frust'. Sebab usahanya untuk berpuasa bulan lepas tak kesampaian apabila sebaik sampai sahaja di Taska, gurunya suruh dia berbuka. Kerana bimbang pelajar saja mengadakan alasan untuk tidak makan. Silap aku juga, kerana tak memaklumkan terlebih dahulu kepada pihak Taska.
Jadi untuk kali ini, berkali-kali anak keempat ku itu mengingatkan ku agar menelifon pihak Taska untuk memaklumkannya bahawa dia berpuasa. Tanpa berlengah aku mencapai telifon bimbit ku untuk aku set kan dalam 'reminder'.
Seawal jam 5am, isteri ku menyediakan hidangan sahur. Kemudian aku pula membangkitkan anak-anak dari lena untuk bersedia sahur bersama. Wah....selera sungguh mereka makan. Maklumlah, sup tulang!

Lebih kurang sekitar jam 4.30pm, isteri memandu tenang menuju ke Sek. Ren. Sri Al Amin Bangi untuk mengambil 3 orang anakku yang bersekolah di sana. Sesampai saja di sekolah, kelihatan mereka sungguh letih. Nur Nasihah khabatnya sudah berbuka akibat dari cirit-birit. Muzakkir pula baru sahaja berbuka kerana tak tahan lapar katanya. Nur Nadhirah masih bertahan. Tetapi yang pasti semuanya berada dalam keadaan letih.

Dalam perjalanan pulang, isteri agak merasa pelik sedikit. Kerana suasana dalam kereta sunyi sepi, tak seperti biasa. Terutama Muhammad Muzakkir yang sentiasa bermulut becok. Setiba sahaja dikedai runcit isteri ku sempat menoleh ke belakang. Alangkah terperanjat serta, semua anak-anak 'pengsan'. Sambil tersenyum isteriku sempat mengambil gambar ini (lihat gambar).

Buat anak-anak. Tahniah dari abi.....moga usaha kalian diberi kekuatan dan kalian akan terus kuat dan bersemangat untuk berpuasa.

No comments: