Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Saturday, July 18, 2009

" For things to change I must CHANGE First"

Sudah rindu rasanya hendak menulis. Tapi apakan daya kesibukan menguruskan Maahad; menghad masa saya bersama blog. Insayallah tulisan kali ini saya cuba kongsi bersama apa yang nak disampaikan dari 'post' Suara Hatiku.

" For things to change I must CHANGE First" atau dalam bahasa Malaysia nya "Untuk sesuatu berubah SAYA perlu berubah dahulu"

Dari kisah Mat Beruk.....kesian dia bukan. Dia merasakan dia mampu mengubah keadaan tanpa dia sendiri tidak bersedia untuk berubah. Seterusnya ia dialunkan dengan hipokrit kekuatan dan kekuasaan yang pernah ia cipta sewaktu ketika dahulu. Tanpa sedar atau tidak kekuasaan nya berkurang dan terus pupus dimakan perubahan zaman.
Perubahan zaman membawa kepada perubahan pengalihan kuasa. Siapa yang tidur atau terlena dengan kelunakkan kuasa yang pernah diciptanya dahulu akan tertipu dengan zaman yang berubah. Mat Beruk akhirnya tidak mampu mengubah kuasa baru yang datang menuruti zaman.

Begitulah kita sebagai insan.

Dalam kehidupan, kita sentiasa mengimpikan sesuatu yang indah. Kita akan berusaha merancang dan melaksanakan apa yang kita impikan.
Di dalam merancang dan melaksana kita terlibat untuk mengubah itu dan ini; atau sekiranya terdapat halangan kita pasti menyalahkan itu dan ini.
Tapi kita terlupa sebenarnya kita ini adalah insan. Ada had kuasa atau kawalan kita. Iaitu dikenali sebagai lingkungan kawalan. Cuba kita bangun serta depakan tangan. Apa yang kita mampu capai. Apa yang mampu kita pegang. Apa yang mampu kita cuit. Apa yang mampu kita sigung. Apa yang mapu kita cubit.
Tidak lain dan tidak bukan yang paling mudah untuk dipegang ialah diri kita sendiri. Luar dari itu kita terpaksa bergerak untuk memegang atau sebagainya.

Maka dengan itu bersedialah mengubah diri dahulu sebelum mengharapkan sesuatu berubah.

No comments: