Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Thursday, June 25, 2009

Raikanlah anak-anak kita.

Sebagai insan, antara perkara yang kita rasa gembira ialah apabila kita dapat yang kita kehendaki. Begitu juga dengan perasaan. Kita akan rasa dihargai malah ada yang rasa disayangi apabila ada insan lain menghargai serta meraikan perasaan atau naluri kita. Lebih-lebih lagi jika insan tersebut adalah merupakan insan yang terdekat atau paling dekat dengan kita.

Inilah yang berlaku ke atas pasangan suami isteri. Yang memerlukan saling menghargai serta meraikan perasaan dan naluri masing-masing. Maka dengan itu keharmonian tersemai dalam rumahtangga.

Dalam keseronokan bergelar pasangan suami isteri; jangan nghalit bahawa terdapat satu lagi gelaran. Iaitu pasangan ibu bapa. Berbeza dengan pasangan suami isteri; dimana kesejahteraan perhubungan adalah antara mereka berdua sahaja. Menjaga perasaan adalah diantara mereka berdua sahaja. Tetapi berlainan dengan pasangan ibu bapa. Hubungan mereka adalah berkaitan dengan anak-anak.

Oleh itu, sebagai pasangan suami isteri yang mempunyai anak-anak. Rai dan hargailah naluri dan perasaan anak-anak sepertimana kita inginkan pasangan kita rai dan hargai naluri dan persaan kita.

Sudah tentu dalam melayari kehidupan bersama anak-anak. Terdapat pelbagai kerenah dan ragam. Tetapi yakin dan percayalah bahawa ianya sebenarnya luahan perasaan dan naluri anak yang diterbitkan dalam bentuk ragam atau kerenah.

Maka hadapilah kerenah anak-anak ini dengan menghargai terlebih dahulu naluri mereka. Sememangnya, kerapkali naluri yang mereka zahirkan berpunca dari permintaan yang tak sukar diterima. Tetapi hargainyalah terlebih dahulu.

Contohnya, dalam situasi seorang anak yang berumr 4 tahun sukar serta menangis ketika dikejutkan dari tidur untuk ke Tadika. Mungkin ada dikalangan ibu bapa yang membebel sambil berkata "Ish adik ni, bangunlah cepat. Nanti mak/ayah kena marah dengan bos kalau datang lambat."
Dengan cara ini bukan sahaja kita tak meraikan naluri anak yang masih lagi rasa mengantuk malah kita bebankan lagi anak tadi untuk mengambil tahu masalah kita.

Sebaiknnya kita raikan dahulu naluri anak tadi dengan berkata "Kesian adik mengantukkan. Adik mesti nak tidur lagikan. Mak/ayah semua sayang kat adik. Adik anak soleh, rajin pergi sekolah, pergi sekolah awal, suka jumpa kawan-kawan. Mak/ayah suka hantar adik ke sekolah, adik pun suka mak/ayah hantarkan. Jom kita mandi, nanti mak/ayah boleh hantar adik." Sambil tangan kita mengusap rambut anak dan menggosok-gosok badan anak.

Yakin dan percayalah ego anak akan hilang disebabkan mereka merasakan naluri dan perasaan mereka dihargai dan difahami.

Wallahualam!

No comments: