Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Sunday, June 28, 2009

Kasih & Sayang



Inilah kebesaran Allah...... setiap makhluk dikurniakan perasaan. Ada perasaan sedih, hiba, suka, duka, benci, kecewa, marah, dengki dan beraneka lagi. Begitu juga dengan manusia. Syumulnya kejadian manusia yang Allah jadikan. Dari bahagian penciptaan manusia yang terdiri dari 4 bahagian. Kecerdasan spiritual (spiritual quotient), kecerdasan intelektual (intelectual quotient), kecerdasan emosi (emotional quotient) dan kecerdasan fizikal (physical quotient). Spiritual mencari keharmonian dan perkembangan sesuai dengan sifat roh; manakala akal fikiran berfikir secara logik yang pada masa yang sama mampu menerima dan menolak maklumat. Dalam pada itu minda separa sedar hanya mampu menerima dan tidak lagi menolak maklumat, secara langsung melaksanakan peranan emosi serta dizahirkan oleh tubuh (fizikal).
Ingatkah kita pengalaman belajar memandu. Punyalah kaku tangan pegang 'stereng'. Kemudian apabila sampai masa untuk menukar 'gear', kita perlu berfikir dahulu sambil mata menjeling takut salah tolak 'stick gear'. Tetapi pabila sudah kerap pegang 'stereng'. Kita tidak lagi perlu berfikir lama untuk bertindak ketika memandu. Kerana apa?.
Kerana kita tidak memandu menggunakan minda tetapi cara pemanduan telah pun terserap dalam hati kita (minda separa sedar) hasil dari pelaziman/tubi yang kita lakukan. Dalam erti kata lain. Kita memandu dengan hati/sepenuh hati.
Buktinya, apabila perasaan/hati kita terganggu, maka pemanduan kita juga turut terganggu.

Inilah indahnya insan yang dilahirkan bersamanya Fitrah. Fitrah Kasih & Sayang adalah milik semua insan yang lahir ke dunia. Kehilangannya mampu digarap semula dengan tusukan tubi pada minda sedar yang akhirnya mengalah untuk membenarkan ia kembali terpahat di hati.

Apabila hati sudah disemai, dibajai seterusnya menghijau dengan kasih-sayang. Maka datanglah cabaran dan dugaan sebasar mana sekalipun, insyallah akan dapat dihadapinya dengan ketenangan dan senyuman. Hal ini kerana mata hati telah dapat melihat bahawa sandaran Kasih-Sayang sebenar adalah terhadap Allah Rabbul Jalil.

Sepertimana kata pepatah. Pabila kasih-sayang telah bertaut. Makan tak kenyang, mandi tak basah, tidur tak lena. Sehingga begini dikaitkan tentang Kuasa Cinta/Kasih Sayang.

Hadapilah rona-rona hidup ini dengan Cinta/Kasih-Sayang




Wallahualam.....

p/s: Dipetik dari modul Fitrah Quotient, kelolaan Pengerusi Yayasan Al Ansar - Rosazli B Md Yasin (sazli ansari). Penerangan lanjut sila email: sazli.ansari@yahoo.com

No comments: