Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Thursday, April 30, 2009

UMMI SYIFA'

Pada minggu ini Sazli Ansari lebih berminat untuk MENYEMARAKKAN lagi hari ibu. Di mana kita melihatkan akhir-akhir ini jasa serta pengorbanan insan bergelar ibu semakin dilupakan oleh kejadian yang bergelar anak. Ibu, ummi, mama, mak, mek, bonda atau apa saja gelaran yang dipanggil mereka perlu terus dihargai. Tidak kira ia ibu kandung mahupun ibu kedua . Masing-masing ada peranan dan pengorbanan yang tidak boleh ditukarganti dengan wang ringgit mahupun ditimbunkan dunia dan isinya sebagai tebusan. Di sini dipetikkan kisah ummi kedua Nur Nasriyah. Diharap dari kisah ini masyarakat tidak lagi prejudis terhadap wanita yang digelar ibu tiri ini. Istilah tiri atau sebaliknya bergantung pada penilaian kita. Tetapi bagi Nur Nasriyah atau nama timangannya kakak; ia adalah Ummi Syifa’

Nur Nasriyah merupakan seorang kanak-kanak yang sangat manja terhadap ibu kandungnya (Ummi Izan). Setiap hari apabila bertemu ummi Izan pulang dari mengajar, pasti ia merengek minta dimanjakan. Malamnya ia tidak akan tidur melainkan dengan ummi Izan. Sambil menggosok tangan ummi Izan baru lah dia lena. Itupun kekadang di tengah malam ia masih mencari tangan umminya. Umminya tetap sabar walaupun lenguh kerana sentiasa perlu mengiring kearah nya. Tetapi naluri dan emosi seorang ibu.....menyebabkan umminya terus dan tetap sabar; malah dibalas dengan penuh kasih-sayang. Macam-macam kerenah anak ini. Tapi semuanya ditangani dengan kasih-sayang oleh ummi nya. Maklumlah, bergelar bongsu selama tiga tahun. Jadi menyusu badan pun 3 tahun jugalah.
Namun, ombak tidak terus membelai, adakalanya tsunami menghentam. Ketika inilah kasih-sayang, belaian manja, ciuman, kata-kata manis, pelukan, dakapan ditarik serta-merta. Maka perasaan trauma menimpa. Mana tidaknya, insan yang menyelubungi sinar hidup di tarik Allah begitu pantas.
Begitulah yang berlaku terhadap Nur Nasriyah, kanak-kanak berusia 3½ tahun ini masih terlalu muda untuk menerima hakikat yang ummi Izan nya syahid pada 31 Oktober 2008.
” Abi, abi...ummi mana? dah mati ke... ummi mati keluarkan adik eh!”, ” Abi nak pergi kubur umi”. Itulah antara kata-kata yang sering diulang-ulang kakak setelah pemergian ummi nya.


Istikharah Jumaat

Oleh kerana terlalu rindu dengan pemergian isteri tersayang, abi Nur Nasriyah sebak yang tidak boleh dikawal lagi. Mungkin ketika itu jamaah Jumaat yang sedang menunggu azan melihat pelik. Lebih-lebih lagi abi nya duduk saf paling depan. ’ Gila kah orang ni!’; mungkin itulah bisikan-bisikan hati bagi jamaah yang terlihat reaksi abi Nur Nasriyah.
’ Ya Allah, aku tak nak terus begini.....setiap waktu diriku dilingkungi kesedihan. Kasihan anak-anak ku ya Allah. Aku tak sanggup melihat mereka turut bersedih. Tunjukkan lah jalan keluar bagi ku ya Allah’ itulah bisikan hati abi Nur Nasriyah ketika itu. Lalu abi nur Nasriyah bangkit solat hajat 2 rakaat, fokusnya agar Allah beri jalan keluar atas kesedihan ini. Selepas selesai terus tergerak hati untuk lakukan solat Istikharah. Dengan hati yang kosong solat Istikharah dilaksanakan tapi tak sempat menghabiskan doanya kerana azan Jumaat telah pun berkumandang.
Sampai sahaja dirumah gerak hati kuat untuk habiskan doa Istikharah. Lalu dibacanya berpandukan buku Darul Syifa’ karangan Ustaz Harun Din. Nah, terus terdetik dihati ’ Izan ada kawan yang dia perkenalkan 4 tahun lepas. Iatu ketika abi Nur Nasriyah bawa Izan ke Klinik Mesra’. ” Bang, itulah adik PMI, dia kerja kat sini rasanya” itulah kata-kata Izan yang masih abi Nur Nasriyah ingat.
Lalu diambil telifom bimbit isterinya, diperhatikan nama; yang seingatnya Aida atau Haida. Beberapa saat kemudian bertemu dalam ruang ’contact’ tercatat Aida PMI. ”Ish perlu ke aku call, adakah muslimat yang nak kan duda anak enam macam aku ni. Anak kecil-kecil lagi pulak tu, biarlah dulu....malas nak fikir’ bisik hati.
” Minta sebelum orang lain minta, tak kesian kat anak-anak ke?. Sampai bila anak-anak nak bersedih seiring dengan perasaan kau?”. Bisikan hati berlawan hujah. Berbekalkan semangat UNTUK ANAK dengan mata yang merah, suara antara keluar tak keluar, hidung yang tersumbat; abi Nur Nasriyah mendail nombor telifon Aida PMI. Tapi dalam perbualan telifon, lidah abi Nur Nasriyah masih tak terlafaz. ”Haaa! biar lah dulu!”. Tapi bisikan hati abi Nur Nasriyah kuat untuk menyatakan. Lalu abi Nur Nasriyah hantarkan sms sahaja ’sudikah anti menjadi ibu pada anak-anak ana’. Bagi abi Nur Nasriyah, ikutlah! Aida PMI nak jawap apa, dia tahu kedudukan dirinya sebenar. Kemudian abi Nur Nasriyah terima jawapan yang Aida PMI ambil masa untuk pertimbangkan. Selepas 5 hari ia beri jawapan terima. Ketika inilah baru abi Nur Nasriyah tahu nama sebenar Aida PMI serta tempat tinggalnya.

Allah mudahkan segala urusan. Petunjuk yang Allah berikan pada abi Nur Nasriyah, mendapat restu 3 pihak. Ibunya, ibu kepada Aida dan juga Ibu Mentuanya.
” Mek nak nghoyat ke Sazli du’lu lagi, tapi takut Sazli terasa hati. Kalau macam tu, tak pelah mek urus semua sekali dengan kenduri” itulah kata-kata yang abi Nur Nasriyah tak dapat lupakan keluar dari mulut mak mentuanya setelah dia memberitahu hajatnya.

Kahwin
6 Disember 2008 jam 11am; abi Nur Nasriyah diijabkabulkan kali kedua. Upacara pernikahan serta Kenduri Kahwin di Besut (rumah Aida) dan di Ketereh (rumah ibu mentua pertama abi Nur Nasriyah) berjalan lancar dengan penuh kerestuan semua pihak. Anak-anak dilihat sangat rapat dengan ummi Aida nya. Terutama Nur Nasriyah (kakak).

Kakak ! (Nur Nasriyah)
Sentiasa menepek dengan ummi Aida. Makan nak ummi suap, sentiasa bergayut pada kain ummi Aida sejak hari pernikahan lagi. Bila kena peluk dengan ummi Aida seperti tak mahu lagi dilepaskan. Merengek! kencing, berak, mandi, pakai baju, tidur, minum, makan, semuanya serba mengatur dengan ummi. Tak boleh orang lain sakat ’ nak ambil ummi, meraung macam nak pecah rumah. Ketika tidur mesti nak gosok tangan umi, lepas tu bangun tiba-tiba nak susu, 30 minit kemudian nak mandi, ish lepas tu nak gosok gigi pula. Sejam kemudian ” ummi nak makan roti dengan susu”, ketika itu jam menunjukkan masa sekitar 12.30pm.
Bangun saja dari tidur kakak akan menagis dan jerit dari bilik atas ” Nak ummi ambil kakak!”. Kakak tak nak turun sendiri ke bawah.

[ Apa sebenarnya yang bermain dalam fikiran anak ini. Apa sebenarnya perasaan atau trauma yang ada dalam dirinya.........hanya Allah yang tahu, yang zahir adalah dari tindakannya.]

Tapi ummi Aida yang tak pernah kenal kakak sebelum ini. Yang tak pernah ada anak. Yang hidup bebas tanpa perlu serabut dengan kanak-kanak. Tetap melayan kakak dengan penuh kasih-sayang dan kesabaran. Ummi Aida akan pening kepala dan muntah-muntah apabila bangun dari tidur; jika kakak kerap bangun malam.
Ummi Aida menyayangi dan layan kakak sama seperti ummi Norizan. Ketika kakak demam ummi Aida tak lena tidur jaga kakak.
Waktu hari sekolah, awal pagi lagi ummi Aida siapkan sarapan, tunggu kakak berak, mandikan kakak, pakaikan kakak baju, suap kakak sarapan serta hantar kakak ke Tadika Az Zahrah.

28 April 2009...abi kakak berpakat dengan ummi Aida untuk tukar tugasan. Ummi Aida hantar Along, Angah dan Muzakkir ke Sekolah; manakala abi kakak pula siapkan dan hantar kakak untuk ke tadika. Apabila ummi balik ummi Aida tanya, ” Kakak ok tak? dia tanya ummi tak”. Dengan selamba,(tujuan bergurau) abi kakak jawap ‘Takkkkk!’.
Kakak tahu! menitis air mata ummi Aida. Selepas abi kakak beritahu cerita sebenar. Baru lah ummi Aida reda.

Apabila kakak semakin cerdik nanti abi kakak yakin kakak akan merasakan ummi Aida adalah ummi yang membawa penawar terhadap kehidupan kakak atau kakak boleh panggil UMMI SYIFA’


p/s: Jauhi prejudis terhadap ibu kedua!