Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Wednesday, April 22, 2009

Pendidikan Islam vs PPSMI (II)

sambungan..............


Perspektif

Masih tak terdengar lagi mana-mana sekolah di setiap pelusuk Malaysia ini yang meletakkan target untuk 'score' setinggi mungkin terhadap subjek PI. Malah akan di tuduh buang tebiatttt!, jika ada pengetua yang meminta ustaz/ah untuk adakan kelas tambahan disekolah; bagi memastikan murid-murid boleh 'score' A dalam PI. Ratusan ribu pusat tuisyen yang ada di muka bumi Malaysia , tetapi tiada satu pun yang menawarkan subjek PI. Bahkan tiada seorang ibu bapa pun yang datang bertanya untuk daftarkan anak mereka untuk subjek ini, jauh lagi merayu dan merintih serta bertegas terhadap pusat tuisyen agar diwujudkan tuisyen untuk subjek ini.
Sekiranya sekalipun ada pusat tuisyen yang menawarkan subjek PI, adakah ibu bapa yang sanggup belanjakan puluhan malah ada yang sehingga ratusan ringgit untuk menghantar anak mereka tuisyen subjek ini; sepertimana mereka belanjakan untuk subjek-subjek sains dan matematik. (telah saya ulas dalam post yang lepas)

..........Ya Allah, Kasihannya subjek Pendidikan Islam, terpinggir di mata dan dihati Negara yang majoritinya umat Islam serta agama rasmi yang termaktub dalam perlembagaannya ialah Islam.


Kesan

Maka tidak hairanlah segelintir besar remaja kita mengambil Islam dalam hidup mereka sebagai pilihan jika perlu. Kerana mereka telah diasuh dan difahamkan secara jelas bahawa Islam bukanlah suatu perkara yang tinggi martabatnya; oleh sistem pendidikan negara melalui sistem kurikulum di sekolah-sekolah (tumpuan adalah di sekolah menengah).
Akibatnya remaja keliru kepentingan sebenar dalam hidup mereka. Samada Islam atau perkara lain yang bersifat sampingan Yang kononnya boleh membawa mereka ke peringkat lebih tinggi serta bakal mempunyai pekerjaan yang sempurna.
Oleh yang demikian lahirlah remaja yang cemerlang atau sebaliknya dari segi akademik tetapi tidak hidup cara Islam sepenuhnya.

Maka sememangnyalah remaja kita mudah terjebak dengan gejala sosial. Ini adalah akibat dari penerapan Pendidikan Islam yang tidak ikhlas dan holistik oleh pihak kerajaan.


Saranan

Disarankan kerajaan mengambil serius perkara ini. Bersungguh dan ikhlas dalam pendidkan Islam di sekolah menengah.

i) Jadikan PI sebagai subjek teras (setaraf dengan Bahasa Melayu(BM)) - dengan cara ini, semua pihak secara automatik akan mengambil berat serta secara langsung memartabatkan subjek ini.

ii) Menaiktaraf silibus PI agar ianya bukan sahaja bersifat teori tetapi lebih praktikal dan holistik . Iaitu tidak hanya terikat dalam bilik darjah tetapi lebih praktikal. Iaitu dengan perlaksanaan usrah dalam subjek ini. Dalam pada masa yang sama, usrah ini dinilai secara nilaiaan kerja kursus sepertimana subjek Kemahiran Hidup bagi menengah rendah.

Insyallah dengan perlaksanaan dua perkara diatas, pelajar yang juga remaja lebih menghargai Islam serta dapat menerima ilmu secara praktikal.


p/s: Saya amat harapkan respon dari semua pembaca terhadap 'post' ini. Sebarang komen,cadangan dan bangkangan ‘rejection’ yang membina boleh emailkan ke sazli.ansari@yahoo.com, tuliskan di cbox atau klik pada ulasan di bawah ‘post’ ini.

Jazakallah

No comments: