Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Wednesday, November 17, 2010

الله اكبر الله اكبر الله اكبر

Ramadhan datang dengan membawa pentarbiyahan selama sebulan. Sebagai madrasah pendidikan rohani melalui sedikit kekangan jasmani. Disusuli Syawal dengan meraikan kemenangan Syawal hanya sehari.

Kemudian datang Zulkaedah, sebagai medan mengaplikasi tarbiyah Ramadhan. Kemeriahan terhadap pentarbiyahan dari Allah s.w.t diteruskan. Manusia seluruh dunia mula bersedia dan berpusu ke Tanah Haram. Bagi menjadi tetamu Allah. Melaksanakan rukun Islam yang ke lima. Dengan penuh keabdian dan keinsafan. Menuju ke jalan fitrah. Seperti semula dilahirkan. Tanpa dosa dan noda.

Kemuncak Ibadah Haji, ialah wukuf di Arafah. Pada hari yang sama 9 Zulhijjah, di satu tempat, satu masa; seluruhnya berkumpul. Menadah tangan, bertafakur. Memohon keampunan dari Rabbul Jalil. Allah s.w.t turun ke langit dunia merahmati hambaNya yang benar merintih. Bukan sahaja untuk hambaNya di Arafah, malahan di setiap pelusuk muka bumi ini.

Berikutnya kedatangan 10 Zulhijjah. Manusia meraikan kemenangan. Bertakbir, bersolat serta ditafsirkan kemenagan ini dalam istilah pengorbanan. Pengorbanan dengan menumpahkan darah binatang an'am (ternakan).

Sebagai yang tersuratnya adalah penyembelihan binatang. Namun sesungguhnya kehidupan memerlukan pengorbanan. Yang kaitannya membawa kepada kecintaan. Kasih kepada makhluk memerlukan pengorbanan. Lebih-lebih lagi KECINTAAN kepada ALLAH S.W.T.
Kecintaan yang ikhlas tanpa persoalkan hasil atau dapatannya.


الله اكبر الله اكبر الله اكبر

Didikan pengorbanan dan kecintaan kepada MAHA PENCIPTA inilah yang perlu dihadamkan
kepada anak. Agar penyembelihan dengan menumpahkan darah binatang an'am ini tidak hanya dipandang sebagai pesta menyembelih, makan dan daging sahaja. Tetapi KECINTAAN sebenar tanpa paksaan, tanpa interest.

الله اكبر الله اكبر الله اكبر


Wallahualam!
















* Gambar:
1. Lembu-lembu dan kambing yang bakal di korbankan di Maahad Al Ansar
2. Pelajar-pelajar Maahad Al Ansar bergotong royong menyediakan ketupat dan lemang untuk juadah di pagi Raya Eidul Adha (pelajar maahad tidak bercuti semasa Eidul Adha..........malahan seronok menyambutnya di Maahad. Turut serta bekas-bekas pelajar Maahad)


No comments: