Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Monday, April 27, 2009

UMMIIIIIIIIIIII !!!!!!!!!!!! (II)

sambungan dari bawah UMIIII !!!!!!!!! (I)


18 Oktober 2008 (Sabtu)

"Assalamualaikum sayang, abang tak datang pagi ni tak pe ya!. Anak-anak kat rumah semua ok, lagi pun abang nak kemas rumah dan basuh baju dulu. Tengahari abang datang bawa anak-anak, abang beli lauk...so boleh kita makan sama-sama" perbualan awal abi dengan umi seawal jam 7am hari Sabtu.
"Izan ok ke?" tambah abi.
"Saya ok! sesekali sakit juga bila adik menendang" jawap umi tenang.
"Ya lah bang, dah lama tak makan sama dengan anak-anak" nada keibuan umi terserlah.

Jadi pada tengaharinya abi bawa kakak-kakak dan abang Muhammad Miqdam berjumpa dengan umi di wad. Kakak (Nur Nasriyah - dalam gambar, paling kakan) pada mulanya agak sangsi dengan umi. Mungkin dah tiga hari tak jumpa umi, tambahan pula suasana yang berlainan serta pakaian umi yang lain sama sekali berbanding biasa.
"Kakak tak kenal umi ke! marilah kat umi" pujuk umi bila lihat raut wajah kakak semacam kehairanan. Dengan lembut umi memegang tangan kakak dan didudukkan kakak di atas ribanya. "Best tak kakak tidur dengan abi" sebab biasanya kakak hanya nak tidur dengan umi sahaja sambil menggosok tangan umi.
Beberapa minit selepas itu kami makan bersama. Semuanya umi suap, dari along (Nur Nasihah) sehinggalah kakak. Kemudian lepas makan sempatlah kami bersiar-siar di ruang legar wad. Sambil sesekali tersengih menahan kesakitan, umi memerhati serta melayan kerenah kakak-kakak dan abang. Kami temankan umi sehingga petang.
"Abang hantar anak-anak balik dulu, insyallah abang datang semula" sambil kami bersalaman sebelum berpisah. Along, Angah (Nur Nadhirah), Abang, Kakak bersalaman dengan umi seperti biasa dengan ciuman dan pelukan. "Apa-apa call abang ya!" ayat ini tetap keluar walaupun sememangnya setiap malam kami tetap berbalas sms serta panggilan telifon.
Malamnya abi tidur dalam kereta yang diparkirkan sekitar kawasan hospital, kerana bimbang umi bersalin bila-bila masa.
"Abang kat mana tu! abang tidur dalam kereta ya. Abang balik lah dulu....kalau nak kena tolak ke labaour room, saya call lah" pujuk umi.
"Tak pa, susah kalau emergency...lambat sampai" dengan nada relax, agar umi tak risaukan abi.

19 Oktober 2008 (Ahad)
" Abang dah solat subuh, abang masih di hospital ke! nurse kata saya mungkin ditolak ke labour room pagi ni" panggilan telifon seawal 5am ini agak mendebarkan abi.
Abi bergegas solat Subuh di Musolla hospital kemudian terus naik ke wad
Setibanya di wad seawal 5.30am, umi nampak keletihan. "Izan dah sarapan?" tanya abi.
"Tak lagi, tak selera dengan hidangannya" jawab umi lemah.
"Kalau macam tu Zan nak makan apa, abang belikan".
"Taknak lah bang tak selera".
"Jangan macam tu! makan sikit, nanti tak ada tenaga nak meneran" sambil abi membelek-belek milo dan air panas yang terletak di tepi kiri katil. Abi bancuhkan secawan air milo dan ambilkan 2 keping biskut. Sambil memujuk abi suapkan biskut kedalam mulut umi. Alhamdulillah umi makan.
"Nak lagi?" tanya abi apabila dua keping biskut habis disuap ke mulut umi. Umi hanya menggeleng. "Habiskan air milo ni ya!" pujukan terus disulam.

Sekitar jam 9am.............. umi ditolak ke labour room, abi turut mengiring. Selama disini beberapa kali umi cuba meneran, tetapi tak berjaya. Jalan masih 4cm. Lihat diraut wajah umi menahan kesakitan. Namun umi tetap ramah berbual dengan abi. Umi yang memang suka bercerita terus menceritakan kepada abi kisah-kisah dari buku-buku yang dibaca. Sesekali mulutnya membacakan doa untuk mudah bersalin. Abi turut memegang erat tangan umi untuk memberi semangat. Diselangi dengan ciuman ke dahi umi. "Sabar sayang, minta bantuan pada Allah" itu sahaja yang mampu abi ucapkan. Tak tertanggung rasanya melihatkan kesakitan yang dialami umi. Tapi raut wajah umi tetap tabah.

6.30pm
Pembukaan jalan masing 4cm. Doktor terpaksa ambil keputusan untuk lakukan pembedahan. Umi ditolak ke OT (operation theatre). Abi berpisah dengan umi. Abi hanya dibenarkan menunggu di bilik menunggu OT. Surah Yasin yang ada disitu abi capai dan baca. Niat, minta pertolongan pada Allah agar diselamatkan isteri dan bayiku.

7.15pm
Muhammad Miqdam dibawa ke pangkuan abi untuk di Azan kan. Maka berkumandanglah laungan azan di bilik menunggu. Selepas itu sempat abi tanyakan pada jururawat bertugas mengenai kesihatan umi.
"Isteri encik ok! dia sedang dijahit, encik tunggu dulu...nanti bila kita nak tolak ke wad, kami panggil".
Mendengarkan penjelasan itu abi terus ambil wuduk dan tunaikan solat maghrib diikuti sujud syukur. Kemudian abi terus menunggu di bilik menunggu. Sebaiknya masuk waktu Isya' abi pun solat.....tetapi ketika itu seperti terasa ada orang datang menghapiri abi. Selesai sahaja solat abi terus meluru bertanyakan jururawat tentang perkara yang berlaku.
Rasa kaki abi tak berpijak, serta badan mula menggigil apabila jururawat menyatakan bahawa umi baru saja ditolakkan ke ICU (Intensive Caring Unit). Abi terus bergegas ke sana sambil berdoa agar umi dalam keadaan selamat. Sampai sahaja di ICU abi lihat umi dikerumuni oleh 5 orang doktor dan beberapa orang jururawat. Melalui pintu bertingkap cermin abi lihat suasana seperti cemas. Bilik yang menempatkan umi ditutupi tirai. Setelah sepuluh minit menunggu datang seorang doktor merapati abi.
"Saya Dr. Hazim, pakar O&G. Isteri encik alhamdulillah melalui pembedahan dengan berjaya. Tetapi ketika beliau diletakkan di bilik pengasingan sementara kita ingin pindahkan ke wad, tiba puan Norizan collapse. Kami segera berikan bantuan di sana. Setibanya di ICU sekali lagi pernafasan puan Norizan terhenti. Kita sedang berikan rawatan; sekarang ini sudah 8 pine darah kita masukkan. Tetapi darah tersebut tendang semula. Mungkin disebabkan pendarahan di bahagian pembedahan. Maaf saya sebutkan, biasanya kes begini kita kenali sebagai Amniotic Fluid Embolisme (air mertuban masuk dalam salur darah) yang menyebabkan paru-paru tersumbat. Peluang untuk selamat tipis. Tapi sama-samalah kita berdoa".
'Ya Allah, berilah kekuatan kepada ku untuk mengahdapi dugaan Mu ini, berilah kesihatan pada isteriku. Kasihanilah anak-anaknya yang masih kecil serta memerlukan kasih-sayangnya....ameen!' itu saja yang abi dapat bisikkan dalam hati.
Abi minta kebenaran untuk melihat umi secara dekat, seluruh badan umi dipenuhi wayar serta alat-alat perubatan. Muka umi sembab, tak seperti yang abi lihat kali terakhir sebelum masuk OT. Perut umi besar membosong akibat pendarahan dari pembedahan.
'ALLAHHHHHH HU AKBAR!!!!!'
Lima minit kemudian abi diminta keluar. Abi terduduk dikerusi luar. Pelbagai perkara melintas difikiran. Anak-anak, makluman pada keluarga, pilu, usaha yang perlu buat. Tapi semuanya buntu. Abi seorang ketika tu sayang.
Dengan bantuan Pak Ngah yang kebetulan ketika itu ada di Kajang Abi di bawa balik ke rumah untuk bersihkan diri dan menyiapkan barang keperluan untuk menunggu di Hospital. Tak sampai setengah jam duduk di rumah, ICU hubungi abi minta abi datang, doktor ingin berjumpa katanya.
Begitulah rutin abi selama 12 hari. Seawal 6.30am, abi akan masuk melawat umi. Sempat untuk abi bacakan surah yasin sebanyak 3 kali dan mengulang-ngulang doa koma. Sehinggalah jururawat minta abi keluar. Atas alasan doktor sedang melawat pesakit. Selama 12 hari ini jugalah abi terus meletakkan keyakinan pada Allah bahawa umi akan sembuh semula. Setiap kali melawat umi baik awal pagi, tengahari atau petang; pasti abi bisikkan kata-kata semangat pada umi. Abi ingatkan umi agar ingat pada Allah serta minta tolong padaNya. Abi sebutkan semua nama-nama anak abi di telinga umi. Mohon pada Allah agar umi terus diberi kekuatan. Abi tak hiraukan apa kata doktor; tak da harapan!, encik perlu bersedia sekira perkara yang diingini berlaku!, encik perlu tabah!. Semuanya abi tak hiraukan. Keyakinan abi masih tak berubah. Abi terus minta pada Allah ' Innama ammrahu iza aradasyaian ainyyaku lalahu kunfayakun'. Abi hubungi semua kawan-kawan dipondok-pondok pengajian surau, masjid untuk sama-sama adakan solat hajat. Samada selepas solat fardhu atau solat Jumaat.

31 Oktober 2008 (Jumaat)
Merupakan tarikh yang abi sangat tidak boleh lupakan
2pm: selepas solat Jumaat....ICU hubungi abi minta agar abi segera ke Hospital. Umi nazak katanya. Abi segera memecutkan kenderaan meluru ke Hospital. Walaupun ketika itu kedaan umi tenat...tapi keyakinan abi masih tidak berganjak.....abi terus bacakan yasin serta sesekali membisikkan kalimah syahadah di telinga umi. Mata umi yang sebelum ini agak renggang, tetapi kali ini rapat. Sekitar jam 6pm abi keluar untuk solat Asar dan bergilir dengan tok untuk jaga umi. Kesempatan ini abi ambil untuk melihat anak-anak diruang legar bawah yang ketika itu sedang dilayan oleh Cik Za dan Mok Teh.
Sebaik sahaja selepas solat maghrib abi terus naik ke wad umi. "Tak pa lah, mek keluarlah dulu...biarlah saya jaga pula" tawar abi kepada tok melihat keadaan tok yang sedikit letih.
15 minit selepas tok beredar, keaadaan umi semakin tenat. Jangkitan kuman mula melemahkan jantungnya. Beberapa minit selepas itu paparan menunjukkan 'staright line'. Ketika itu jam menunjukkan 8.55pm. Barulah abi pasrah dengan ketentuan ALLAH.
'Dari Allah kita datang, Dari Allah juga kita kembali'.
ummi SYAHID Sayang ! ameeen!
Allah hanya menjodohkan abi untuk hidup bersama umi untuk cukup sepuluh tahun. Tetapi perasaan kasih dan sayang abi terhadap umi tetap terus hidup, segar, mekar serta subur.

' Ya Allah jadikan kubur isteri ku sebagai taman syurga baginya' ameen!


Muhammad Miqdam....pabila Miqdam sudah pandai membaca kelak dan terbaca tintaan abi ini, pasti Miqdam akan berteriak

UMMIIIIIIIII!!!!!!!!!!
Miqdam sayang UMMIIIIIIIII!!!!!!!!!!

p/s: kepada pembaca, bersama kita doakan kesejahteraan ummi Muhammad Miqdam serta hadiah kan lah Al-Fatihah.......

video video

1 comment:

Dr. Anaziha said...

K zan sentiasa dalam kenangan. Al-fatiha buat semua umat Islam....