Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Sunday, April 26, 2009

UMMIIIIIIIII !!!!!!!!!!!! (I)

Sejak Jumaat tak berkesempatan mengadap blog. Alhamdulillah bersyukur rasanya dapat mengemudi semula post baru. Walaupun agak lewat, tapi waktu 11 malam adalah waktu yang sesuai untuk mula menulis post. Anak-anak sudah dilamun mimpi serta amanah mendidik dan tugasan rumahtangga melabuh tirai sementara.

Terlebih dahulu peluang ini, ingin ku ucapkan 'Selamat Hari Ibu' (atau dalam bahasa arabnya ummi), khasnya buat ibuku Patimah Bt Jaafar. Insan yang bukan sahaja melahir serta mendidik ku. Tetapi penuh dengan pengorbanan tidak kira masa bagi memastikan aku dan adik beradik terus mendapat pendidikan yang sempurna. Menghempas tulang empat kerat, bersengkang mata, berembun panas abu kayu; bagi memastikan kami selesa. "Mak! hati ini sangat merindui mu, ku pohon keberkatan Allah untuk dirimu, tak terbalas daku jasamu!."
"Selamat Hari Ibu" juga untuk kedua-dua ibu mentua ku. Yang sentiasa memberi sokongan serta semangat terhadap diri ini. Jutaan terima kasih juga atas Hadiah yang sangat bernilai buat ku - ' Isteri Solehah'. "Mek! hadiah mu (Izan) penuh membawa erti dalam kehidupan ini" dan "Mama! semoga Allah meletakkan dirimu dalam Keberkatan, hadiah mu (Aida) menjadi penawar yang menyubur serta menyegarkan jiwa ku dan zuriat ku!. Buat kedua-dua ibu mentua ku...."Ku pohon Firdaus sebagai ganti hadiah bernilai dari mu!...aminn!"


........................................................................................................................................................................


Muhammad Miqdam.....
Ingatlah sayang.....nama mu ada kaitan dengan kelahiran mu. Muhammad Miqdam iaitu yang didahulukan. Ibu mu...iaitu isteriku yang ku sayangi Norizan Bt Jaffar mendahulukan dirimu serta mentarungkan nyawanya, untuk memastikan dikau lahir kedunia....Akhirnya ummi mu menemui syahid selepas 12 hari, dengan lapang dada bertarung dengan maut.
Abi tintakan kisah ini agar suatu hari nanti Muhammad Miqdam dapat menghayatinya; serta tidak lupakan perngorbanan ummi mu NORIZAN



................"Bang! saya rasa terlalu lama tempoh 4 tahun untuk saya mengandung semula, 3 tahun dah lah. Lagi lama nanti susah nak bersalin. Nasriyah pun dah besar." rayu umi suatu hari.
"Abang tak kisah....tinggal abang kesian kat Izan....abang kalu boleh biar Izan boleh rehat secukupnya!." jelas abi.
"Tak pe lah bang! umur makin meningkat....... 5 orang sikit sangat...sekurang-kurangnya 9 orang, hehe seronoknya anak ramai....kan bang!." gelak umi.
"Ok! sayang!" sambil memeluk umi.

Ketika dirimu berada kandungan 5 bulan.......umi telah disyaki diabetes. Hari demi hari dilalui dengan tabah. Walaupun kerapkali terasa pening dan hampir pengsan apabila paras gula terlalu tinggi atau sebaliknya. Pabila Ramadhan menjelma, abi kerap hantar umi ke sekolah (yang jauhnya 21km dari rumah)....waktu ini paras gula umi bila waktu petang mula rendah...menyebabkan umi terpaksa berbuka bila sampai ke rumah. Umi buat begitu kerana bimbang dengan kesihatan mu sayang.
"Bang anak dalam perut ni tak bergeraklah, mesti dia letih ni!." itu lah kata-kata umi bila kerap kali umi mengusap kandungannya ketika ia pening dan rasa ingin pengsan. Umi sangat prihatin terhadap kesihatan mu sayang.

2 minggu terakhir sebelum umi dimasukkan ke Wad...setiap hari abi menghantar dan mengambil ia di sekolah. Sesekali abi tunggu umi sehingga habis kerja-kerjanya di sekolah. Bimbang jika umi pengsan secara tiba-tiba.


13 Oktober 2008
Umi bercuti pada hari ini. Abi turut bercuti sama.
"Bang! kita kemas rumah hari ni, lagi pun anak-anak semua tak da, senang sikit nak mengemas." cadang umi.
"Tak pelah! abang kemas, Izan tolong teman aja...boleh." abi cuba cari helah agar umi boleh berehat.
"Ok, macam ni lah! saya menyapu dalam rumah. Abang pulak kemas di luar dan basuh baju." umi memberi cadang pembahagian tugas seperti kebiasaan kami.
Dengan perut yang membulat, habis seluruh habuk dalam rumah disapunya. Bermula dari pintu hadapan, ruang tamu, bawah sofa, ruang makan, bilik, dapur sehinggalah ke dapur basah.
"Ish! powernya isteri abang ni" puji abi.
Dengan raut wajah yang riang umi menyambut "Ye lah bang! saya dah bersalin nanti, kesian kat abang nak kena buat semua ni". Bang! dekat dapur ada banyak kordial dan keropok. Kalau kawan-kawan datang ziarah baby nanti senang lah abang, bancuhkan aja kordial tu kemudian gorengkan keropok, ya bang!".

14 Oktober 2008 (Selasa)
Abi dan umi menunggu di Klinik Pakar O&G Hospital Putrajaya sejak jam 8am lagi. Hari ini seperti biasa umi ada temujanji jam 9am.
"Baby puan sonsang, puan perlu ditahan wad". Abi dan umi berpandangan antara satu sama lain apabila mendengar kata doktor. Tak sangka pulak, sebelum ni ok aja. Lagipun kami tak bawa apa-apa persiapan.
"Kalau begitu kata doktor, baiklah". kami sama menyetujui cadangan doktor

Setibanya di Wad 2A, umi diletakkan di katil nombor 2.
"Izan senaraikan dahulu barang keperluan yang perlu dibawa, insyallah lepas Zohor abang bawakan barang-barang tu!. pesan abi memandangkan umi hanya sehelai sepinggang.

16 Oktober 2008 (Khamis)
Paginya abi bekejar ke rumah kawan umi, Mak Cik Maria....untuk dapatkan air bacaan doa agar kandungan kembali berpusing normal.

17 Oktober 2008 (Jumaat)
"Bang! malam tadi saya rasa anak ni bergoncang kuat sangat...saya rasa dia dah berpusing lah bang. Cuba abang rasa ni....kepala kan bang" sambil tangan abi di halakan ke bawah perut umi.
Sahihlah apabila doktor lakukan scan sekitar jam 10am.
"Kemungkinan doktor nak suntik ubat Indius . Alasanya untuk cepatkan bersalin. Takut kandungan berpusing semula dalam keadaan sonsang. Tapi doktor akan bincang dengan pakar dahulu". jelas umi dengan wajah ceria.


bersambung esok..............................

No comments: