Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Friday, April 24, 2009

Pesta Buku 2009 dicemari


Pesta Buku telah pun 7 hari berlalu. Alhamdulillah perjalanannya nampak lebih teratur serta meriah dari tahun lepas. Pengunjung juga adalah dari pelbagai lapisan masyarakat, bangsa serta agama. Samaada kanak-kanak, remaja, pemuda, dewasa serta warga emas; melayu, india, cina serta warga asing. Ini membuktikan bahawa budaya ilmu dalam skop pembacaan tidak mengira umur dan fahaman etnik.
Dari pemerhatian, majoriti pengunjung sewaktu hari persekolahan adalah dikalangan pelajar sekolah. Mereka ini datang bersama guru pengiring secara rombongan yang dianjurkan oleh pihak sekolah.


Dicemari:


Dalam keceriaan gerai-gerai yang dipenuhi dengan buku-buku yang mempunyai pelbagai ilmu yang bermanfaat itu terselit sebuah 'booth' School of X (SOX). Kehadiran booth ini sendiri sudah menjadi tandatanya.
1. Adakah kehadiranya bertepatan dengan tema pesta buku kali ini; Buku: Lakaran Masa Depan.
2. Apakah mesej yang berkaitrapat yang ingin disampaikan oleh pemilik booth ini kepada pengunjung?

Hal ini dicelarukan lagi dengan penampilan beberapa gadis promoter SOX yang menghunus mata serta menyimpang dari budaya timur. Dan maklumat (dari rakan-rakan mereka), gadis melayu ini adalah remaja lepasan SPM.

Apabila melihat gadis-gadis ini timbul pula tandatanya.
1. Adakah mereka ini dimanipulasi (sebagai strategi pemasaran) untuk menarik minat adik-adik mereka yang masih dibangku sekolah.
2. Apakah mesej yang ingin disampaikan oleh pemilik booth melalui pakaian gadis-gadis ini.


Hentikan
:

Tidak cukupkah anak-anak serta remaja kita dirosakkan oleh media, pesta-pesta sosial, filem-filem, persekitaran dan sebagainya. Sehinggakan Pesta Buku pun digunakan untuk memastikan bahawa remaja kita terus leka, hanyut dan rosak tanpa bimbingan ilmu. Sekiranya fahaman inilah yang ingin diterapkan pada anak-anak dan remaja maka tiada gunanyalah diadakan pesta buku. Kerana fahaman kebebasan sosial terlebih kuat kuasanya terhadap anak-anak dan remaja berbanding budaya membaca serta ilmu.
Ibu bapa juga akan turut takut serta malu untuk membawa anak mereka ke sini. Hal ini kerana akan meyebabkan anak-anak keliru diantara 2 budaya; Ilmu atau Keseronokan sosial.

Dengan akal yang Allah berikan kepada kita....FIKIRkanlah!!!!!


1 comment:

aster @ citra sufi said...

alhamdulillah..
blog abg ngah ni tak lame lagi boleh beat blog faisal tehrani aje..hehe

pengkritik yang agak versatile..
bagusnya.

ana cadangkan bg ngah link la blog abg ngah ngan blog lain2. insya Allah nampak interaksi dengan fikrah-fikrah lain..insya Allah. ini cuma cadangan.

kirim salam pada famili.
wassalam