Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Thursday, February 11, 2010

Budaya apa untuk anak?

‏‏حدثنا ‏ ‏حاجب بن الوليد ‏ ‏حدثنا ‏ ‏محمد بن حرب ‏ ‏عن ‏ ‏الزبيدي ‏ ‏عن الزهري ‏ ‏أخبرني ‏ ‏سعيد بن المسيب ‏ ‏عن ‏ ‏أبي هريرة ‏ ‏أنه كان يقول هريرة ‏ ‏أنه كان يقول


‏قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏ما من مولود إلا يولد على الفطرة فأبواه يهودانه وينصرانه ويمجسانه كما ‏ ‏تنتج ‏ ‏البهيمة بهيمة ‏ ‏جمعاء ‏ ‏هل تحسون فيها من ‏ ‏جدعاء


Hadis: Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a.

Bersabda Rasulullah s.a.w. ; Lahirnya seorang anak itu dengan keadaan firah suci bersih. Kedua ibubapanyalah yang membentuknya menjadi yahudi, nasrani atau majusi. Sebagaimana binatang ternakan melahirkan anaknya (dengan sempurna kejadian dan anggotanya), adakah kamu lihat hidung, telinga atau mana-mana bahagian anggotanya terpotong?.



Bertepatan dengan hadis Rasulullah s.a.w. Sebagai ibubapa kita semestinya mencorakkan zuriat-zuriat kita. Mereka adalah cermin kita. Setiap hari, setiap jam, setaip saat mereka memerhati kita. Mereka turut menilai dekorasi rumah yang kita bawa - Inggeris Style, Bali Style, Dekorasi Melayu dan bermacam style lagi........................... atau ILMU STYLE. Tidak hiranlah jika kita mengeluh anak malas untuk membaca serta belajar. Jika persekitaran rumah yang kita sediakan tidak sama sekali menyokong untuk itu. Mungkin ada satu atau dua rak. Tapi itupun dekorasinya tidak sama sekali menarik serta hanya menempatkan buku-buku 'lapuk' yang menunggu masa untuk dibunag. Sama-sama lah kita ingat bahawa tujuh perkara dibawah ini amat mempengaruhi anak kita:

1. Pertuturan kita 2. Kelakuan kita 3. Cara kita berbelanja/cara kita menyalurkan duit 4. Dekorasi Rumah 5. Saluran institusi pendidikan yang kita tujukan 6. Hubungan kita dengan ALLAH 7. Hubungan kita sesama manusia (ibubapa/adik-beradik/jiran/rakan..dll)

Kerana merekalah aset kita paling berharga. Rumah dengan hiasan yang cantik lagi mahal, harta yang banyak, kereta yang mewah dan wang yang bertimbun semuanya tidak bermakna tanpa hadirnya zuriat (anak) yang soleh lagi berilmu.

kerana ingat! dalam satu hadis lain Rasulullah s.a.w. ada menyebut. "Sekiranya kamu inginkan dunia kamu perlukan ilmu; dan jika kamu inginkat akhirat kamu juga perlukan ilmu.

Wallahualam!

Semoga kita semua ditunjuki dan diberkati untuk memilikinya..............
Amin!



No comments: