Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Monday, January 25, 2010

Jihad Dan Perjuangan



MUKADIMAH:


Sesungguhnya Islam yang pada hari ini adalah hasil dari pengorbanan dan kesanggupan jihad para rasul, nabi, tabiin serta ulama' terdahulu. Seruan jihad tidak pernah luput dari zaman Rasulullah s.a.w hinggalah ke hari ini. Inilah keistimewaan yang Allah s.w.t tidak tarik keatas hambanya hingga akhirat. Dan inilah peluang yang perlu direbut dengan rakus oleh umat Islam yang mengaku pejuang Islam serta bersemangat meletakkan agama ini pada tempat selayaknya. Di mana nilai jihad ini adalah lebih berharga dari seluruh bumi dan isinya malahan jiwa insan itu sendiri. Bahkan Allah s.w.t mennyifatkan sebagai 'barang dagangan' yang boleh 'bermuamalah' (dalam konsep jual beli) antara Allah dan hambanya yang beriman.


Dalam surah At-Taubah Allah s.w.t bersabda:


Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang yang beriman, jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah, lalu ada antara mereka yang membunuh dan terbunuh.Itu sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah dalam (kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran.


Siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya dari Allah?.


Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu lakukan itu. Itulah kemenangan yang besar. (ayat 111)


Maka jelas dan yakinlah bahawa jihad ini tidak ada tolok bandingnya samada dari segi nilai amal mahupun pahalanya. Ini disokong dengan hadis Rasulullah s.a.w:


Dari Abu Hurairah r.a, orang mengatakan; Wahai Rasulullah! Apakah dia yang sama dengan jihad fi sabilillah? Sabda Baginda: Kamu tidak akan mampu melakukannya. Mereka mengulangnya dua atau tiga kali. Setiap kali baginda mengatakan kamu tidak akan mampu melakukannya. Kemudian baginda bersabda: "Bandingan seorang Mujahid fi sabilillah ialah seperti seorang yang berpuasa, bersolat, dan membaca al-Quran, di mana ia tidak memutuskan puasanya dan solatnya sampailah seorang Mujahid itu balik." (riwayat yang enam kecuali Abu Daud)


KUPASAN


Definasi:


Jihad:


Bersusah payah – berjuang – peperangan suci melawan orang kafir kerana mempertahankan Islam; perang sabil – mempertahankan sesuatu yang baik atau menentang sesuatu yang tidak baik


Pengorbanan:


Kesanggupan melakukan atau menanggung sesuatu sebagai tanda kasih


Jenis-jenis:




Jihad:




  1. Lisan


  2. Harta


  3. Pelajaran


  4. Politik



Pengorbanan:




  1. Jiwa


  2. Harta


  3. Masa


  4. Hidup (keluarga,keseronokan)

Firman Allah s.w.t:


'Katakanlah, jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluarga, harta kekayaan, yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya, dan rumah-rumah yang kamu sukai adalah kamu lebih cinta dari Allah dan Rasulnya dan (dari) berjihad dijalan Allah, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan Nya. Allah tak beri pimpinan kepada orang yang fasik.' (at-Taubah: 24)


Konklusi:


Matlamat jihad hanyalah satu, iaitu menuju Allah. Manisnya jika bertemu syahid. Seperti firman Allah:


Dan jangan sekali-kali Engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka hidup disisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki. (al-Imran: ayat 169)


Meskipun begitu dalam konteks kini, kita perlu berharap serta bemunajat agar Allah s.w.t menghadiahkan kita syahid diakhir hayat kita kelak. Sabda Rasulullah s.a.w:


Dari Sahl bin Hunaif radiallahu anhu katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesiapa yg memohon kepada Allah s.w.t dengan sebenarnya untuk syahid, Allah pasti menyampaikannya ke darjat para syuhada', meskipun ia mati di tempat tidurnya."


(riwayat yg lima kecuali Bukhari)


Namun mesti diingat jihad menuntut keikhlasan pengorbanan yang total. Tanpa pengorbanan tiada Jihad. Hambar kemanisan hidup.




Wallahualam.

No comments: