Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Friday, January 22, 2010

Lama tak menulis (tak update blog)


Terlebih dahulu ingin saya saya ucapkan Assalamualikum serta salam Maalhijrah buat mak, abah, isteri tercinta, anak-anak Abi, adik-beradik serta semua rakan, sahabat, jiran, adik-adik dan sesiapa sahaja yang mengenali diri ini.


Ramai yang mengeluh dan memberi komen kerana saya sudah lama sangat tak update blog. Pelbagai alasan yang boleh diberikan. Alasan yang paling tersohor......sibuk. Kemudian diikuti tangga kedua.....memanfaatkan masa terluang dengan keluarga dan anak-anak. Apa pun saya adalah manusia yang tidak dapat lari untuk mencipta alasan hal untuk memenangkan diri serta nafsu.


Insyallah dengan pertukaran tahun 1431H ini menjadi semangat baru untuk saya mula menulis semula. Bukan untuk pembaca, tetapi sebagai peransang untuk 'upgrade' diri, keluarga dan anak-anak.


Dalam hal ini saya teringat akan peristiwa ketika saya berada di Tingkatan 5.


"Sazli!, sampai bila awak terus lemah dalam subjek sains?." Sapa cikgu Jefrey yang nerupakan cikgu subjek kimia, memecahkan lamunan saya yang sedang duduk di meja makmalnya.


"Ya, ya!, cikgu. Ah!, ini saja yang saya mampu cikgu." Jawab saya dengan sedikit gugup.


Lalu cikgu Jefrey terus naik atas pentas makmal lalu dengan nada kuat dan semangat dia berkata. "Dengar sini semua, kamu adalah diri kamu, 'if you think can or can't - its true for you'. 'OK' kelas tangguh."


Lama saya fikirkan kata-kata cikgu Jefrey. Alhamdulillah saya berjaya mengubah persepsi saya terhadap subjek-subjek sains dan seterusnya melayakkan saya menjejaki menara gading.


Dan kata-kata semangat inilah sekali lagi saya ambil untuk terus menulis, dan mohon doakan saya.


Wallahualam.

No comments: