Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Friday, June 26, 2009

Perspektif <--> Kasih-Sayang

Realiti kehidupan yang sudah dan bakal ditempuhi hakikatnya tidak seindah yang diimpikan. Setiap hari apa yang kita pandang, dengar, lihat, hidu dan rasa boleh mengubah perspektif dan persepsi kita tentang kehidupan. Sudah tentu saat bertukar saat, masa beredar, hari bertukar hari perkara di atas datang dengan pelbagai ton warna. Adakalanya kita lihat hitam tapi dengarnya putih, bila hidu pula kelabu.
Hakikatnya itulah dunia. Mata kemungkinan melihat keburukan, berlainan pula dengan telinga terdengar yang baik-baik. Tetapi perasaan masih membuat pertimbangan yang samar-samar.
Saya yakin hampir setiap orang pernah berjumpa situasi seperti gambar di bawah:
atau,
danDalam pada itu kita juga terhidang dengan situasi begini (seperti gambar dibawah):
jugaatau...Pasti minda kita menilai perspektif yang berbeza pada setiap gambar/situasi di atas. Secara lansung mempengaruhi emosi seterusnya jiwa dan naluri kita. Tidak keterlaluan jika saya katakan 'mood' kita juga turut berubah. Minda terpengaruh dengan nilaian perspektif yang dibuat secara sehala/sempit.
Alangkah indahnya jika minda kita mampu membuka penilaian PERSPEKTIF dengan lebih Luas. Dilihat secara Positif dan diterima dengan penuh Kasih-Sayang.
Apabila sesuatu itu dinilai dengan PERSPEKTIF yang sangat luas (multi highway - bukan sehala). Maka benak akan mampu mendapatkan positifnya berlaku sesuatu tersebut. Natijahnya Kasih-sayang akan tersemat hasil dari tusukan-tusukan positif yang menyusuk ke kalbu.

Jika ini sudah diajar secara lazim pada minda. Hati akan mengambil alih. Emosi KASIH-SAYANG akan mendahului dalam semua perkara dan situasi. Tidak kira apa yang kita pandang, dengar, hidu atau rasa. Putih, kelabu, busuk, wangi atau hitam sekalipun ia. Mata hati akan menyerapnya dengan penuh Kasih-Sayang.

Wallahualam.....

p/s: Dipetik dari modul Fitrah Quotient kelolaan Pengerusi Yayasan Al Ansar [Rosazli B Md Yasin (sazli ansari). Untuk penerangan lanjut sila email: www.sazli.ansari@yahoo.com ]

No comments: