Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Monday, June 15, 2009

Latihlah anak dengan Kesempurnaan (1)

Alhamdulillah cuti 2 minggu sempena cuti sekolah berjalan lancar. Takdir mengubah segalanya. Kalau dulu percutian ke Pantai Timur hanya menghala ke Ketereh, Kelantan. Sambil menziarahi 8 orang adik-beradik yang turut menetap di Negeri Cik Siti Wan Kembang itu. Tetapi percutian sempena cuti sekolah kali ini menuntut untuk turut pulang ke Besut, Terengganu. Takdir Allah telah menentukan aku mempunyai 2 orang mak mentua. Syukur pada Allah kerana kedua-duanya adalah mak mentua yang baik.

Anak-anak juga turut gembira dengan cuti sekolah kali ini. Mereka dapat melalui pengalaman, budaya serta bahasa baru, iaitu bahasa Malaysia telo Terengganu. Iaitu bahasa yang kaya dengan 'g'. Apa yang lebih utama anak-anak juga mendapat tambahan kasih sayang dari keluarga yang baru.

Sepanjang 2 minggu pelbagai gelagat dan keletah anak-anak dapat ku perhatikan. Begitu juga gelagat dan keletah anak-anak orang lain. Iaitu ketika aku membawa anak-anak ke tempat awam. Seperti taman permainan dan taman hutan rekreasi.

Disini anak-anak terdedah dengan pelbagai aspek sosial dan budaya. Samada baik, buruk atau kelabu.

Biasanya ibu bapa mendidik anak dengan memberi tumpuan pada perkara-perkara kebaikkan. Solat, puasa, bercakap benar, hormat orang tua, menjaga batasan mahram dan berbagai lagi kemakrufan.
"Sayang kena sentiasa buat baik, jadi anak soleh. Nanti Allah sayang!."
"Sayang kena rajin solat, sebab nanti Allah akan sayang kita!."

Inilah ucapan yang biasa kita lontarkan kepada anak-anak. Tidaklah saya katakan ucapan ini salah. Namun kita perlu faham bahawa Islam datang bukanlah dengan ilmu teori lagi ideal. Ia hadir sebagai ilmu praktikal yang memandu cara hidup manusia. Yang mana Allah terlebih dahulu sedia maklum bahawa manusia ini bermacam kerenah dan helahnya.

Buktinya, Allah datangkan rasul dari jenis manusia juga. Diperintahkan bukan sahaja menyeru pada kebaikkan tetapi juga mencegah segala macam kemungkaran yang dicipta serta dilaksanakan oleh manusia. Sudah menjadi lumrah manusia, tenang dalam melakukan kebaikkan: pada masa yang sama terpanggil untuk berbuat mungkar.

Oleh yang demikian dalam kita mendidik anak-anak. Kita perlu dedahkan mereka pada kedua-duanya. Ajak, ransang serta berahikan mereka untuk berbuat segala macam kemakrufan. Dan pada masa yang sama jangan lupa musuh pada kemakrufan juga perlu didedahkan. Iaitu kemungkaran.


Dedahkan anak pada Kemungkaran?

Ya! dedahkan mereka pada kemungkaran. Tapi bukan bermaksud ajak anak lakukan perkara mungkar.
Sepanjang saya berehlah membawa anak-anak di taman-taman permainan dan taman-taman hutan rekreasi. Pastinya kami akan bertemu dengan bermacam perkara mungkar. Antara perkara-perkara tersebut ialah:
1. Pasangan yang berdua-duan sambil bercumbuan
2. Pergaulan kumpulan lelaki dan perempuan yang bebas
3. Kumpulan lelaki dan perempuan yang membuka aurat serta menjolok mata.

Maka ambil lah peluang ini untuk ajak seluruh ahli keluarga termasuk anak-anak untuk mencegah kemungkaran tersebut.
Caranya sangat mudah. Bawa isteri dan anak-anak kita kepada pasangan atau kumpulan tersebut. Kemudian kita berbual-bual lah dengan mereka. Seterusnya memberi teguran atas kemungkaran yang mereka lakukan dengan nada yang harmoni. Pastikan anak-anak kita dengar serta saksikan apa yang kita ucap dan lakukan. Jangan takut untuk lakukan. Pasti, jika kita ikhlas. Allah bersama dengan kita.

Apa yang lebih utama, anak-anak mendapat iktibar. Bahawa dalam hidup ini bukan sahaja ada perkara yang dinamakan Amal Makruf. Tetapi ada Amal Mungkar yang boleh memusnahkan Makruf. Dan Mungkar ini perlu dicegah.

Maka hati anak akan berkata " Ohhhh! rupanya berduan lelaki-perempuan (contoh perkara mungkar) ini ada. Tetapi ianya perkara yang perlu dicegah dan dijauhi."



bersambung......................

No comments: