Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Tuesday, June 16, 2009

Latihlah anak dengan Kesempurnaan (2)

..........................sambungan




Sekiranya kita tak kenalkan anak-anak terhadap perkara mungkar. Atau kita menutup pintu terus untuk itu. Mereka akanjadi jumud dengan kehidupan. Dalam fikiran mereka sesungguhnya kehidupan dan manusia ini semunya baik, bersolat dan ikut perintah Allah.



Tetapi kita perlu ingat apabila mereka sudah meningkat remaja. Penerokaan alam mereka semakin berkembang luas. Walaupun kita beranggapan kita boleh menyekatnya serta memberi saluran yang baik. Suatu hari nanti mereka pasti terlepas dari 'ikatan' kita. Membawa diri jauh dari kita samada merantau untuk belajar atau bekerja. Persediaan mental perlu.

Bukan pemikiran yang hanya berdasarkan teori dan keindahan hidup. Tetapi mental yang telah menerima program landskap kehidupan yang praktikal.
Hal ini menyebabkan mental anak tidak terkejut walau apa pun situasi yang berlaku didepan matanya atau menyerang benaknya. Walau apa pun budaya yang dihidangkan.
Ia tidak mengalami 'culture shock', disebabkan benaknya tidak menganggap ia sebagai perkara baru dan lebih penting ia boleh menapis serta telah 'diprogramkan' (semasa zaman kanak-kanak lagi) penyelesaiannya.

Tetapi apa akibatnya jika kita hanya dedahkan anak pada ibadah khusus semata-mata. Tanpa mengajak anak bersama-sama mencegah kemungkaran.
Kemungkinan besar remaja yang mengalami situasi seperti di atas akan kecelaruan. Sebab benaknya tidak pernah di'program' dengan kehadiran perkara mungkar dan pencegahannya. Lebih-lebih lagi mereka jauh dari kita. Hilang tempat sandaran dan rujukan. Lebih malang lagi, mereka duduk dalam suasana yang tiada siapa boleh menghalang atau menasihati.

Maka, tidak hairanlah kita baca di dada-dada akhbar atau kita dengar dari perbualan rakan-rakan. Terdapat pelajar-pelajar cemerlang, tetapi apabila jauh dari 'genggaman' ibubapa. Mereka menjadi rosak. Lebih malang lagi perkara ini juga melibatkan pelajar-pelajar aliran agama serta tahfiz. Adakah mereka tak cukup ilmu agama atau mereka tidak diberitahu tentang perkara mungkar serta balasan yang bakal menimpa.



Sudah tentu TIDAK!.
Tetapi mereka tak diajar serta dipraktikkan untuk mencegah kemungkaran terutama dengan 'tangan' mereka sendiri. Dengan itu benak mereka tidak mempunyai input yang jelas tentang perkara mungkar dan cara menanganinya.

Yakin dan jelaslah bahawa benarlah syariat Islam yang mengajak umatnya

'Mengajak Ma'ruf dan Mencegah Kemungkaran'

Kesempurnaan inilah yang kita perlu latih dan didik anak-anak kita.

No comments: