Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Monday, March 1, 2010

Di mana nilai Agama dalam masyarakat?

Pengakuan ibu Syafiah



Oleh FAIZAH IZZANI ZAKARIA
pengarang@utusan.com.my



HULU SELANGOR 28 Feb. – Mungkin ramai yang tidak pernah merasai pengalaman kehilangan anak tersayang. Dan jika boleh, sesiapapun tidak sanggup untuk melalui pengalaman itu.
Tetapi, jika ditakdirkan berlaku, adakah kita sebagai ibu bapa bersedia dan reda menerima hakikat kehilangan anak tersebut.
Sudah pasti, hanya tangisan yang mampu mengiringi pemergian kanak-kanak itu, seperti yang menimpa Allahyarham Syafiah Humairah Sahari, 3, mangsa penderaan kejam yang meninggal dunia pada Khamis lalu.
Ibu kandungnya, Siti Norhanim Aziz, sudah tidak mampu lagi mengeluarkan air mata mengenangkan kehilangan anak perempuan kesayangannya.
Sebak, pilu dan berlinangan air mata – itulah yang dilalui oleh Siti Norhanim selepas insiden itu dan setiap kali nama Syafiah Humairah disebut.
Teman lelakinya ditahan untuk membantu siasatan, namun wanita itu masih belum 'dilepaskan' oleh suaminya yang kini ditahan dalam penjara, menambah lagi derita yang ditanggung.
Siti Norhanim mendakwa, dia pernah memohon untuk bercerai dengan suaminya yang kini ditahan dalam penjara namun tidak dilepaskan.
Akibatnya, wanita berusia 25 tahun itu mengaku dia telah melakukan kesilapan kerana begitu percaya kepada teman lelakinya yang kini menjadi suspek utama kematian anak keduanya itu.
"Suami saya tidak mahu lepaskan saya...Saya mengaku telah lakukan banyak silap. Untuk itu, saya berharap supaya Jabatan Kebajikan Masyarakat dapat membantu saya," ujarnya sebak.
Siti Norhanim ditemui pemberita selepas lawatan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil di rumah ibu bapanya di Sungai Plong di sini hari ini.
Khamis lalu, Allahyarham Syafiah Humairah meninggal dunia selepas didera teman lelaki Siti Norhanim di padang bola berhampiran rumah mereka di Taman Batu 30, Ulu Yam Lama di Batang Kali.
Berikutan kejadian itu, teman lelaki Siti Norhanim yang bekerja sebagai pemandu teksi dan berusia 28 tahun ditahan bagi membantu siasatan.
Siti Norhanim yang masih sebak dengan kejadian menimpa anaknya itu mendakwa, dia tidak menyangka teman lelakinya yang dilihat begitu penyayang dan baik terhadap Syafiah Humairah sanggup bertindak sedemikian.
"Sepanjang saya kenal dia (teman lelakinya), dia seorang yang agak kelakar. Depan saya, dia begitu menyayangi anak saya, sebab itu saya tak pernah curiga dengan dia.
"Dia melayan Syafiah seperti anaknya sendiri, memanjakan dia, belikan dia baju. Anak saya pula memang tak pernah mengadu kena pukul," katanya.
Masih trauma dengan kejadian itu, Siti Norhanim yang sebelum ini bekerja sebagai jurujual turut menafikan laporan bahawa dia sedang mengandung empat bulan hasil hubungan terlarang dengan teman lelakinya itu.


Apakah yang akan bermain dalam benak fikiran kita apabila membaca berita ini. Yang seterusnya melahirkan respon spontan. Samada kita bincangkan bersama orang yang terdekat dengan kita atau kita hanya bermonolog sendiri. Atau hanya kita baca berita ini sama seperti kita baca berita sukan, hiburan dan berita-berita biasa yang selalu memenuhi dada akhbar.


Sedarkah kita bahawa kehadiran berita ini membuktikan bahawa NILAI masyarakat kita semakin merudum. Persoalan yang paling asas serta paling penting dalam hidup iaitu HALAL dan HARAM telah dipinggirkan.


HALAL dan HARAM dalam ibadat, muamalat, munakahat yang membawa kepada hadirnya hukum jinayat telah tidak diutama serta didahulukan.


Antara ulasan NILAI dari pembuktian berita di atas ialah:-


1. Saya berkeyakinan bahawa masyarakat Islam sebenarnya masih tidak jelas akan hukum-hakam Islam. Paling jelas mengenai pembentukan dan pembubaran keluarga Islam.
2. Had pergaulan antara bukan mahram tidak diambil endah akan peraturan dan batasnya. Menyebabkan ada yang berpendapat duduk bersama sebumbung walaupun bukan mahram sekalipun tidak melakukan apa-apa hubungan kelamin adalah tidak salah disisi Islam. Kekeliruan ini berlaku dan menyebabkan mereka merasakan perkara tersebut adalah biasa.
Dengan nilai sebegini, malah dipertontonkan serta diteladani kepada generasi muda yang merupakan anak-anak. Maka mereka akan beranggapan ianya betul. Dan seterusnya mereka akan mewarisi 'fahaman sonsang' ini terhadap kehidupan dan cara hidup mereka.
KESIMPULAN:
Pada kasarnya mungkin ada antara kita merasakan "ahhhhhhhhh! takkan lah! perkara asas agama ini pun mereka tak tahu". Tapi yakinilah itulah sebenarnya hakikat sebenar. Masyarakat Islam pada hari ini rosak kerana pada zahirnya kita lihat mereka seperti Islam. Tetapi hakikatnya dalaman mereka kosong tanpa ilmu lebih jauh lagi penghayatan. Inilah sebenarnya kejayaan pendidikan sekular yang terlaksana di Malaysia seawal dari pemerintahan Inggeris lagi sehingga sekarang.
Wallahualam!

No comments: