Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Saturday, May 22, 2010

Murabbi cinta ILAHI

[Allahyarham Ustaz Zakaria Al Ansari - Pengasas Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar & Perkampungan Al Ansar]

{saya menulis post ini ketika hari guru yang baru saja berlalu bulan lepas. Walaupun agak tertinggal dari segi tarikh......namun saya berkeyakinan isi yang ingin saya kongsi terus terpakai. Atas dasar itu saya tetap publishkanya...........Wallahualam}

Sambutan Hari Guru mula hangat disambut disegenap pelusuk dunia. Begitu juga negara kita Malaysia. Sambutan tahunan yang hampir menjadi kemestian samada diperingkat kebangsaan, negeri, daerah seterusnya menyelusuk ke sekolah-sekolah mahupun prasekolah.

Sekolah di negara kita terus bertambah sejajar dengan murid yang menyebabkan peningkatan juga kepada pertambahan guru. Begitu juga dengan sistem pendidikan yang sentiasa berubah mengikut peredaran zaman. Semua ini semuanya berlaku adalah kerana memenuhi keperluan permintaan setanding dengan pertambahan pelajar di negara kita samada pedalaman, luar bandar mahupun di bandar.

Pada masa yang sama, berlaku kebanjiran lepasan ijazah yang bukan pekhususan bidang perguruan lulusan universiti dalam dan luar negara samada dalam bidang pengajian islam, sains, ekonomi dan sebagainya. Mereka menghadapi dilema dalam realiti persaingan alam perkerjaan. Cita-cita ketika berada di alam kampus terpaksa dipendam. Demi memenuhi keperluan kewangan setelah bergelar graduasi. Apatah lagi pabila gelaran 'penanam anggur' mula menyusuk rongga cuping pendengaran.

Maka bidang perguruan adalah bidang yang mempunyai pasaran terbesar. Samada dari pihak kerajaan iaitu dengan tawaran JQAF serta KPLI mahupun dari pihak swasta. Iaitu sejajar dengan pertambahan institusi pendidikan agama juga institusi pendidikan sekular yang diuruskan oleh pihak swasta.

Setelah ke timur - ke barat, utara ke selatan mencari peluang pekerjaan sesuai dengan bidang pengkhususan. Turun naik 'lift', berpeluh-peluh mendaki tangga-tangga pejabat dengan mengelek segala sijil menghadiri temuduga. Akhirnya pasrah; dengan profesionalisme yang ada. Bidang perguruan adalah alternatif terhidang.

Yang pasti, apapun situasinya. Samada terpaksa, pilihan setelah kecewa, pilihan sementara ataupun dari awal lagi sememangnya memilih dan meminati bidang perguruan ini. Guru perlu menjiwai tugasnya. Dan apa yang tersangat penting guru perlu menjadi Murabbi.

Iaitu MURABBI kearah CINTA ILAHI................sebagai agen yang membawa anak pelajar kepada ALLAH yang seterusnya membawa mereka kearah kefanaan CINTA padaNYA serta menagih cintaNYA; dalam apa keadaan atau mata pelajaran sekalipun.

Sebagai contoh, Murabbi/guru kemahiran hidup. Mungkin jika dipandang sekali imbas.......apalah yang boleh dikait dengan CINTA ILAHI. Namun jika diteliti, Allah memberi manusia akal..........di mana akal ini mampu berfikir bagi manusia meneruskan kelansungan hidup. Samada dalam bentuk pertukangan, pertanian, masakan atau pelbagai kemahiran lain yang mana berpontensi diperkembangkan pula sebagai perniagaan. Adakah ini tidak kita lihat sebagai kehebatan akal yang saiznya kurang dari 1/4 saiz badan?.

Ironi, guru yang diupgrade sebagai Murabbi perlu memandang lebih kehadapan. Kehadapan bukan setakat 2020 atau 2050; sehingga yaumul Qiamah. Tidak sekadar memandang kehebatan akal, tetapi memandang kehebatan PENCIPTA akal.

Pencipta akal memberi ilham pada akal mengambil manfaat dari hutan kayu, diproses serta ditukang untuk dijadikan perabot. Seterusnya menjana pendapatan dalam bentuk perniagaan.

Begitulah hebatnya akal manusia, maka semestinya lebih hebat lagi PENCIPTA akal............Dengan ini insyaAllah, anak pelajar akan dapat merasai CINTA ILAHI terhadapnya bahkan akan berusaha MENGASIHI PENCIPTA akalnya.

* Selamat Hari Guru........SELAMAT menjadi MURABBI CINTA ILAHI

No comments: