Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Friday, September 11, 2009

Fesyen lah?

Ketika segelintir umat Islam sedang menangis serta meratapi akan pemergian Ramadhan yang semaikin hari semakin hampir. Tidak kurang pula ada yang semakin gembira akan pemergiannya. Gembira akan kedatangan Aidilfitri. Bukan kerana gembira untuk meraikan kemenangan Ramadhan di Aidilfitri nanti. Tetapi kerana Aidilfitri akan mengubah 'mood' sebulan Ramadhan.

Mood berRAYA.
Raya segalanya, hingga lupa bahawa skop ibadah dan peraturan Allah yang dihayati pada Ramadhan adalah berterusan dan tidak pernah sama sekali Allah s.w.t memansuhkannya. Baik dalam mana-mana ayat Al-Quran mahupun Hadith Rasulullah s.a.w.
__________________________________________________________
'mood' RAYA bermula. Ibu bapa mula ghairah untuk membelikan anak-anak baju baru; dan yang mampu pastinya mencari-cari fesyen terbaru.

Sebagai ibu bapa kepada 6 orang anak saya juga tak terlepas dari 'mood' sedemikian. Ingin belikan baju raya untuk anak. Setidak-tidaknya seorang sepasang. Dalam ertikata lain sebenarnya kita ingin membelikan baju baru untuk anak, dan peluang ini hanya kita penuhi setahun sekali.
Tak salah bukan?

Ya lah! apa gunanya kita berkerja jika keperluan asas anak kita tak dapat penuhi.

Tapi.....hahaha....bagaimana kita penuhi, khususnya di sini bab pakaian. Atau lebih tepat lagi FESYEN PAKAIAN.

Perlu ingat!!!!!!

Anak kita apa yang kita pakaikan pada mereka.
Tapi ada yang berpendapat, "Apa ada pada pakaian!".

Ishhh....ishhhh...ishhh

Pada pakaian ada halal atau haramnya, personaliti, penampilan dan gaya.

Cuba kita pakaikan anak kita jubah, kopiah serta berserban atau yang perempuannya berjubah dan bertudung. Nampak keayuan dan kesopanannya bukan?.

Tapi bagaimana pula kita pakaikan mereka seluar pendek dan baju lengan 'sleeve less'. Terserlah pula gaya 'bebas' mereka bukan?.

Namun bukanlah saya mengajak untuk menyelimut anak-anak yang masih kecil dengan pakaian yang tutup sehingga menyebabkan anak rimas serta hilang 'kewarnaan' dan keceriaan kanak-kanak terhadap pakaian mereka. Kerana dengan cara ini bukan sahaja kita akan mematikan fitrah anak yang sukakan warna-warni, ceria, kepelbagaian, keterampilan malah kita akan mengongkong cara pemikiran anak.

Bukankah kita sekarang ini mempunyai pelbagai pilihan. Pilihan kita tak sahaja terikat di SOGO, JAYA JUSCO, PARKSON dan sebagainya. Kita ada pilihan internet, butik muslim dan pelbagai lagi. Contohnya seperti fesyen yang saya tunjukkan dibawah. Sejuk bukan mata kita bila melihat anak kita berpakaian begini. Anak-anak kita masih boleh bertabarruj (berhias) dengan cara yang halal.

Ya!...betul, mereka masih kanak-kanak yang masih tidak dikuatkuasakan peraturan aurat serta dosa pahala. Tapi adakah ini bermakna tempoh pendidikan dan penghayatan Islam tak perlu bermula. Atau mereka perlu dibiarkan sahaja panduan dan bimbingan. Seterusnya menerima maklumat dan praktikal yang salah mengenai cara berfesyen sebagai muslim

Wallahualam.







No comments: