Blog Rasmi Maahad Tarbiyah Islamiyah Al Ansar (MTIAA)

KEDAI Buku Online Anda

Saudara-saudari juga dijemput untuk ke kedai buku DAMAI BOOK CAFE [sila klik]
*************************************************************************************************

WANG di hujung JARI anda!!!!!!!!!

Saturday, August 22, 2009

Seronok beristeri 4?



Boleh dikatakan hampir semua lelaki setidak-tidaknya pernah terfikir enaknya kalau berkesempatan atau diizinkan beristeri empat. Bak kata dari filem Madu Tiga, "dunia ini ana yang punya!". Apa tidaknya tiap-tiap hari boleh dapat. Kalau nombor 4 tak boleh, ada 3 lagi menunggu untuk memberi. Kalau satu merajuk, ada 3 lagi menunggu untuk memujuk. Kalau satu tak nak masak, ada 3 lagi tunggu bukan setakat masak malah siap suap sekali. Hah! seronok bukan.



Ish...ish...ish. Itulah seronoknya ada 4 isteri. Tambah seronok lagi bila dengar cerita ini.




AKU ada 4 orang isteri. Sudah semestinya isteri yang paling AKU sayang ialah isteri yang paling muda, paling bergetah, paling bertenaga dan paling 'gagah'. Ketika AKU letih dialah yang mengembalikan tenaga KU. Dia tidak pernah kenal letih mahupun lesu. AKU berasa sungguh bangga dan bertuah punyai isteri semuda ini. Dialah isteri yang KU puja serta yang senantiasa AKU dambakan kasihnya.




Namun isteriKU yang ketiga juga turut hebat. Cantik, manis, lansing bahkan mengiurkan. Ditambah lagi dengan gayanya yang pandai berhias dan bersolek. Bijak pula memperaga diri dan bergaul di dalam majlis. Pasti sesiapa saja lelaki yang memandang akan terpesona.




Dialah yang selalu KU usung kemana saja terutama majlis-majlis melibatkan orang kenamaan. Aku amat bangga bila meperkenalkan dirinya kepada teman-teman.




Isteriku yang kedua juga turut punyai kelebihannya. Walau wajahnya tak secantik serta tak bertenaga seperti isteriKU yang ketiga dan keempat. Tapi ia punyai akal yang cerdas dan pintar. Dialah yang banyak menyelesaikan masalah ketika AKU kebuntuan. Dia tempat AKU mengadu masalah. Kerana AKU pasti setiap masalah yang AKU adukan pasti ada buah fikiran dan penyelesaian darinya.




Tapi lain pula terhadap isteri KU yang pertama. Sudahlah rupa tak ada, tenaga pula sudah dimakan usia. Akal pula biasa-biasa sahaja. Maaf kata, hadirnya tak menambah; hilangnya mengurang. Pernah terfikir untuk diceraikan sahaja.....ehem, bolehlah tambah baru. Tapi tak sampai hati. Isteri tualah katakan, jadi serba tua lah!.....




Hidup KU riang dan ceria disamping tiga orang isteri yang KUsayangi. Mereka sentiasa membelai, memanja serta menyelesaikan masalahKU.






Suatu hari ketika AKU bersama isteri yang ke-3 dalam satu majlis utama syarikat. AKU rebah secara tiba-tiba.



Dua puluh empat jam AKU koma. Sebaik sahaja AKU sedar dari koma, Doktor Pakar memberitahu ku bahawa AKU mengidapi barah otak yang kritikal dan secara teorinya hayatKU hanya boleh bertahan selama 7 hari. AKU hanya bertahan dengan ubat penahan sakit.






Bagaikan disambar halilintar. AKU perlu terima hakikat bahawa AKU akan pergi buat selamanya. Mujurlah mulut masih boleh berkata-kata. Lalu KU panggil seorang demi seorang isteriKU. Ingin KU temui mereka dan meluahkan resah dan takut di dada ini.






Sudah pasti isteriKU yang keempat yang sangat KU sayangi mendahului.



" Sayang!, abang akan pergi tidak lama lagi. Sudikah sayang mati bersama abang untuk menemani abang di alam barzakh sana?" tanyaKU dengan nada manja sambil mengusap-ngusap tangannya.



"Bang! bukan saya tak sayang dekat abang. Tapi bab mati jangan dibuat bergurau bang!. Abang pun tahukan, saya masih muda lagi. Abang mahu saya mati sama?. Maaf Bang! fahamilah situasi saya. Jika abang mati, relakanlah saya menjalani kehidupan dengan lelaki lain. Sampaikah hati abang membiarkan saya yang muda ini hidup mejanda."



Terlepas tangannya yang KUpegang. AKU renung matanya untuk kepastian. Sememangnya sinar matanya membuktikan jawapanya adalah pasti dan muktamad. Jika AKU mati, dialah isteri yang paling awal mengakhirkan zaman janda. Janda muda, sememangnya ramailah lelaki terliur.






Seketika kemudian isteri ketiga KU pula memasuki kamar KU. Aku masih mampu membalas senyumannya yang manis. Melihatkan wajahnya yang cantik dan rupawan itu, berat sungguh hatiKU untuk meninggalkannya.



"Darling, hayat abang sudah tidak panjang."



" Ya bang!, sebak sungguh bila saya memikirkan hidup tanpa disisi abang nanti. Abang ada apa-apa hajatkah yang boleh saya tunaikan?."



"Ah! ada harapan" bisikKU dalam hati.



" Darling, sudilah sekiranya temankan abang di barzakh nanti, sebagai bukti cinta kita."



Dia tersentak, matanya yang bak bintang itu terbeliak besar. Lehernya yang jinjang menggeleng-geleng perlahan.



"Bang! fikirlah secara rasional. Kecantikan saya memang untuk abang. Tetapi setelah abang mati, saya perlu teruskan hidup. Kecantikan saya inilah aset berharga saya selain dari harta yang abang tinggalkan. Saya rasa abang faham. Maafkan saya bang!."



Oh! dia juga serupa. Seksanya bila mengenangkan kecantikannya yang AKU jamah selama ini akan dijamah lelaki lain pula. HarapanKU padanya hancur.






Harapan KU terakhir adalah pada isteri ketiga KU. Yang selama ini sentiasa menyelesaikan segala masalah KU.



"Ada apa-apa masalah abang yang boleh saya bantu untuk selesaikan?" tanya isteri kedua KU itu sebaik sahaja kami bertentangan mata.



"Ya sayang, kaulah tempat abang bergantung!."



"Abang janganlah bimbang, saya akan sedaya upaya menyelesaikan masalah abang dengan lancar...."



"Dengan lancar?."



"Ya, soal pembahagian harta pusaka akan saya uruskan dengan baik dan teratur. Perniagaan abang pun telah saya semak semua hutang piutang. Insyallah perniagaan akan dapat diteruskan."



"Janganlah abang runsing. Batu nisan yang mahal telah pun saya tempah. Begitu juga dengan tanah perkuburan. Imam, jemaah dan masjid untuk solat jenazah semuanya sudah diatur."



"Bukan itu masalah abang. Abang perlukan dirimu untuk menemani abang dibarzakh nanti sayang."



Isteri kedua KU terkejut lalu berlalu keluar.



Harapan Ku hancur, semua isteri yang disayangi sudah tidak sudi dengan permintaanKU.






Tiba-tiba......"Assalamualaikum bang!."



Terperanjat aku melihatkan bila isteri KU yang pertama menghapiri KU. Kerana AKU sudah meanggapnya seperti tiada.


"Waalaikum salam," jawabKU hambar. AKU tidak mengharap apa-apa daripadanya. Aku tak akan mengajukan apa-apa permintaan, justeru AKU perlu malu untuk meminta apa-apa daripadanya. Mustahil dia yang sering AKU tinggalkan sudi menemaniku.



"Terima kasih kerana abang masih sudi menerima saya," katanya sebaik bersalaman.



Isteri tua KU merenung mataKU. Matanya bersinar jernih dan ketenangan tidak tercabut daripada cahaya pandangannya walaupun usianya sudah lanjut.



"Abang! saya sanggup menemani abang kemana sahaja. Di mana jua. Saya sanggup menemani abang sekalipun terpaksa mati bersama. Jika ditakdirkan, saya sanggup menemani abang di alam barzakh."



Ah! alangkah gembiranya hatiku. Rupa-rupanya dia yang sering aku pinggirkan itulah yang setia dan berguna. AKU terharu dengan keikhlasannya. Dialah hakikat isteri sejati dan hakiki walaupun tidak ada tenaga, rupa mahupun idea.





Inilah kisah keseronokan beristeri 4. Kusangka panas sampai ke petang, rupanya hujan ditengah hari.



Siapakah AKU dalam kisah ini. Dato', Tan Sri, Datuk Seri atau mana-mana VIP.



Elakkan dari menunding jari kepada orang lain. AKU itu ialah kita.



Kitalah yang punyai 4 'isteri'!.



Isteri keempat ialah jasad dan tubuh kita. Daripadanya kita dapat kekuatan dan tenaga. Justeru 'dia' kita jaga sepenuhnya. Diberi makan dan minum dan dilindungi dari penyakit. Tak cukup dengan itu kita hiasi dan soleknya. Masa, harta dan perhatian kita kekadang dihabiskan sepenuhnya dan seluruhnya untuk membelai anggota badan kita. Jangan sakit, cacat dan lemah. Pelbagai makanan tambahan, ubatan serta rawatan kita usahakan untuk kembali bertenaga.



Isteri ketiga kita ialah harta. Siang malam kita memikirkan untuk menambahnya. Bagaimana meningkatkan kewangan justeru menambah kemewahan. Tidak cukup dengan kerja sedia, kita usahakan kerja tambahan. Apabila wang bertamnbah, simpanan meningkat, kita belikan aset. Kita bangga 'memperagakan' rumah, kereta dan segalanya. Seolah-olah nilai kita terletak pada kemewahan yang kita miliki.



Isteri kedua kita ialah ana, isteri, sanak saudara dan sahabat-sahabat kita. Pada merekalah kita meluahkan masalah. Pada merekalah kita harapkan pandangan, nasihat, teguran dan jalan penyelesaian. Merekalah yang kita temui, jemput dan raikan dalam hidup. Kita berasa sepi tanpa mereka disisi.



Isteri pertama kita ialah amal ibadah yang ikhlas kepada Allah. Itulah yang sering kita lupakan. Kita pinggirkan. Bila nak menambah amal!, nanti esok masih ada. Bila hendak taubat?. Tunggu, usai masih muda. Segala kebaikkan samada hubungan manusia mahupun dengan Allah Rabbuljalil sering tak dapat keutamaan. Segalanya seperti isteri tua. Tidak mengghairahkan dan tidak menggiurkan lagi.



Namun, fahami dan yakinlah bahawa pasti tiba masanya nanti akan teserlah serta terbukti jua 'isteri' mana yang jujur dan setia. Ketika saat berangkat yang didahului oleh sakaratul maut itu, apakah ada debu amal kita yang akan bertukar menjadi permata?.



Aduh! alangkah sepi dan malangnya kita pada malam pertama di alam kubur sana.........tanpa 'ISTERI' yang sudi mendakap kita.





Wallahualam.



2 comments:

Kasih Harmoni said...

Best ke kawin EmpT (4):

Baca di sini: http://poligamiikhwan.org

sazli ansari said...

kepada sumayyah dan bujang senang, terima kasih atas kunjungan